Już od 1 maja w Alejach Najświętszej Maryi Panny zacznie obowiązywać nowy rozkład jazdy autobusów. Mieszkańcy wyrazili poparcie dla projektu, który zakłada wprowadzenie w ciąg I i II Alei NMP czterech linii: 11, 13, 30, 32.
Szczegóły wprowadzania zmian:
Planowany termin wdrożenia: 1 maja 2014 roku
Wprowadzenie w ciąg I i II Alei Najświętszej Maryi Panny od Placu Daszyńskiego do Placu Biegańskiego czterech linii: 11, 13, 30 i 32 oraz skierowanie linii 10 przez ulice Kościuszki, Katedralną i w przeciwnym kierunku przez Garibaldiego. Takie rozwiązanie umożliwi maksymalne wykorzystanie możliwości przejazdu autobusów przez Aleje, które zostały wynegocjowane z Urzędem Marszałkowskim. Obowiązującą częstotliwością kursowania każdej z ww. 4 linii będzie 30 minut, co spowoduje, że na wspólnym odcinku I i II Alei NMP autobusy tych linii będą jeździć średnio co 7-8 minut. Przy takim rozwiązaniu konieczna będzie też częściowa zmiana trasy linii nr 10, obecnie kursującej w I i II Alei NMP, która jednak po korekcie trasy nadal będzie przejeżdżać i zatrzymywać się na przystankach w II Alei.
Możliwości przesiadek w tradycyjnych węzłach przesiadkowych:
Przystanki II ALEJA NAJŚWIĘTSZEJ MARYI PANNY – linie 10, 11, 12, 13, 14, 17, 21, 23, 26, 27, 30, 31 i 32 oraz linie tramwajowe.
Przystanki PLAC BIEGAŃSKIEGO – linie 11, 13, 15, 19, 22, 25, 30 i 32.
Przystanki PLAC DASZYŃSKIEGO – linie 10, 11, 13, 14, 17, 20, 21, 24, 26, 28, 30, 31 i 32.
Przystanki STARY RYNEK – linie 10, 12, 21, 23, 26, 27, 28, 30 i 31.
Ponadto w centrum zostanie zmieniony przebieg linii 17, gdzie zamiast Aleją Jana Pawła II i Kościuszki, linia ta będzie kursować ulicami Warszawską, Garibaldiego i Katedralną.
Z linii 17 zostaną również wydzielone warianty, które obecnie kursują w relacji Kawodrza – Dworzec Główny PKP. Z tych skróconych wariantów linii 17 powstanie oddzielna linia nr 27, która po zmianach zamiast do Dworca PKP przy ulicy Orzechowskiego pojedzie przez II Aleję, Katedralną i Krakowską aż do przystanku STARY RYNEK, a następnie Warszawską i Garibaldiego wróci do II Alei i Al. Wolności na stałą trasę do Kawodrzy. Takie rozwiązanie umożliwi przesiadki nie tylko w II Alei na linie tramwajowe i inne linie autobusowe, ale też umożliwi dokonywanie przesiadek na kolejne linie autobusowe, kursujące w rejonie Placu Daszyńskiego i Starego Rynku.
Skrócenie linii podmiejskich do Estakady
Proponowane w Wariancie I skrócenie do Estakady linii podmiejskich (Poczesna i Olsztyn), z powodu niezbędnych dalszych uzgodnień z gminami, może zostać wprowadzone w życie w późniejszym terminie.
Zielona linia
Uruchomienie Zielonej linii (autobus elektryczny w ciągu Alei Najświętszej Maryi Panny) jest uwarunkowany zakupem taboru tego typu przez miejską spółkę przewozową. MPK w Częstochowie. Sp. z o.o. aplikuje do kilku projektów związanych z ekologicznym transportem zbiorowym.