Afera hybrydowa w Częstochowie? Miasto może stracić 100 mln zł

Czy Częstochowa będzie musiała zwracać około 100 mln złotych? To realne zagrożenie spowodowane problemem z autobusami hybrydowymi zakupionymi przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne.

W 2014 roku Częstochowa pozyskała 66 mln zł na zakup 40 takich pojazdów – dotacja pochodziła z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i miała w 100% pokryć kupno hybrydowych autobusów. Warunek był jeden: osiągnięcie efektu ekologicznego, czyli zmniejszenie emisji spalin do atmosfery. W kwietniu 2017 roku doszczętnie spłonął jeden z autobusów, co spowodowało wycofanie wszystkich z kursowania. Efekt? Brak możliwości spełnienia wymogów związanych z dotacją, co może spowodować konieczność zwracania około 100 mln zł, czyli kwoty za autobusy plus koszty kar i odsetek.

W środę 17 października odbyła się konferencja prasowa Senatora RP Artura Warzochy, kandydata Prawa i Sprawiedliwości na Prezydenta Częstochowy, podczas której mówił o szczegółach sprawy.

W 2014 roku Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska wówczas zarządzany przez zarząd powołany przez koalicję Platformy Obywatelskiej i PSL ogłosił start programu o nazwie „Gazela” na autobusy o napędzie gazowo-elektrycznym. Takimi autobusami zainteresowały się tylko dwa miasta: Częstochowa i Gdynia. Po analizie technicznej Gdynia wycofała się z tego projektu. Zdaniem władz tamtejszej spółki tego typu rozwiązanie było zbyt niebezpieczne – mówił Artur Warzocha.

Jedynym beneficjentem programu „Gazela” została Częstochowa. Miasto ogłosiło przetarg, do którego zgłosiła się jedna spółka – Lider Trading Sp. z o.o. (firma powstała po upadku Solbusa), która wygrała przetarg. W dniu 18 listopada 2015 roku spaleniu uległ jeden z autobusów już podczas przeprowadzania testów u producenta. Mimo to w styczniu 2016 roku 40 prototypów zostało zaprezentowanych na Placu Biegańskiego przez Prezydenta Częstochowy Krzysztofa Matyjaszczyka. W sierpniu 2016 roku w jednym z autobusów hybrydowych podczas użytkowania pojawił się ogień, a w kwietniu 2017 roku w innym nastąpił wybuch i całkowite spalenie. Wówczas podjęto decyzję o wycofaniu autobusów hybrydowych z kursowania na liniach MPK. Ostatecznie, w styczniu bieżącego roku firma Lider Trading ogłasza upadłość.

W konferencji prasowej uczestniczył również Artur Michalski, wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który mówił o realnym zagrożeniu konieczności zwracania przez Częstochowę całej dotacji wraz z odsetkami.

No niestety jest to bardzo realne zagrożenie, ponieważ efekt ekologiczny nie został osiągnięty. Autobusy niskoemisyjne nie jeżdżą, czyli mamy taką emisję z transportu publicznego, jaka była wcześniej. Nie ma poprawy stanu środowiska, w związku z czym pieniądze zostały wykorzystane nieprawidłowo – mówi Artur Michalski.

Konferencję prasową wielokrotnie zakłócał jeden z przedstawicieli obecnego prezydenta Częstochowy, który zajmuje się sprawami seniorów i jest kandydatem z listy Sojuszu Lewicy Demokratycznej na radnego Rady Miasta Częstochowa.

Postępowanie w sprawie autobusów hybrydowych prowadzi Prokuratura Okręgowa w Częstochowie.

PK