rowery

Jazda na rowerze jest jedną z najprzyjemniejszych form rekreacji. Jeździmy bicyklem do pracy, szkoły, na wycieczki. Nawet tak dalekie, że wracamy z nich pociągiem. Na dwóch kółkach można zwiedzić cały świat. Jednak jazda źle dobranym rowerem rychło może zmienić się w drogę przez mękę. Za mały lub za duży, wąziutkie opony grzęznące w piachu… Jak uniknąć takich nieprzyjemności? Najlepiej już podczas wyboru odpowiedniego pojazdu. Oddajmy się zatem w ręce fachowca. Wywiad na temat potrzeb i oczekiwań przyszłego użytkownika roweru przeprowadzi z nami Marcin Pawlik ze sklepu Intersport:

– Podstawowe pytanie to jakiego roweru szuka użytkownik i w jakim terenie się porusza. Będziemy wybierać spośród rowerów typu MTB, potocznie zwanych góralami, spośród rowerów crossowych i trekkingowych tudzież z grupy miejskiej. W zależności od rodzaju roweru będziemy mieli do czynienia z takim parametrem, jak rozmiar ramy. W każdym z trzech rodzajów będą te rozmiary dobierane pod względem wzrostu i długości nogi, tzw. przekroku. Pozycja podczas jazdy jest najwygodniejsza na rowerach miejskich, trekkingowych: proste plecy pozwalają na to, żeby jechać dużo wygodniej, niż na rowerze górskim czy crossowym, gdzie sylwetka jest pochylona i większość ciężaru ciała spoczywa na rękach.

Do jazdy rekreacyjnej, by miło nam upływał wkacyjny czas, najlepszy będzie…

– Rower trekkingowy, ze względu na jego geometrię. Na takim rowerze siedzimy prosto, plecy są wyprostowane, mamy bardzo wygodny chwyt na kierownicy. W takich rowerach jest też regulowany mostek, który umożliwia nam dopasowanie odpowiedniej pozycji.

Letnie rozleniwienie może sprawić, że zapomnimy o bezpieczeństwie. Co jest nam potrzebne…

– Oprócz roweru, żeby bezpiecznie jeździć? Często ta kwestia jest bagatelizowana przez użytkowników. Niewątpliwie kask – mała rzecz, a potrafi uratować życie.

Po upadku z roweru, zwłaszcza jeśli na kasku zauważymy rysę, należy dla własnego bezpieczeństwa kupić nowy – przestrzega Marcin Pawlik.

Ochraniacze na łokcie i kolana przydadzą nam się raczej w górach. Ale już oświetlenie to ważne wyposażenie odpowiedzialnego rowerzysty. Raczej niech to nie będzie latarka czołówka…

– Lepsze będą oświetlenia zamontowane na kierownicy, ponieważ świecą nam prosto przed koło, czyli oświetlają tor jazdy roweru. Czołówka podczas kręcenia głową będzie zmieniała promień światła, wtedy przeszkody przed nami będą niewidoczne.

Odpowiednie obuwie też może okazać się istotne. Przy czym nie musimy mieć butów takich jak zawodnicy Tour de Pologne…

– Mówimy tutaj o butach SPD, które się wpina w pedały. Jeżeli jeździmy rekreacyjnie, nie jest to konieczne. Uważam, że jeżeli ktoś jeździ rekreacyjnie, powinien założyć po prostu wygodne obuwie. Nie mówię tu o klapkach czy sandałach – to powinny być buty, które się dobrze trzymają nogi, żeby zachować wygodę i komfort podróżowania.

Jazda po lesie jest bardziej wymagająca i męcząca, niż po mieście. Ważny będzie tu zwłaszcza wybór odpowiedniej opony. Miejski rower ma gładkie opony i może sprawiać trudności na leśnych ścieżkach czy na piachu. Dobrym wyborem będzie wtedy opona z grubszym bieżnikiem, który pozwoli na lepszą kontrolę roweru.

AD

czestochowskie24

Polityka prywatności: Redakcja czestochowskie24.pl zastrzega wszelkie prawa do portalu. Użytkownicy mogą pobierać i drukować fragmenty zawartości portalu informacyjnego czestochowskie24.pl wyłącznie do użytku osobistego. Publikacja, rozpowszechnianie zawartości niniejszego portalu lub jej sprzedaż (także framing i in. podobne metody), są bez uprzedniej pisemnej zgody redakcji zabronione i stanowią naruszenie ustaw o prawie autorskim, ochronie baz danych i uczciwej konkurencji - będą ścigane przy pomocy wszelkich dostępnych środków prawnych.

Skip to content