Biuro dla seniorów

Biuro Interwencji Senioralnej w Częstochowie zostało otwarte w piątek 21 lipca. Ma pomagać osobom starszym w sferach, w których nie mogą pomóc np. system pomocy społecznej, punkty informacyjne, sądy, Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego czy Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Nie było do tej pory miejsca, które zajmowałoby się informacją seniorów o ich prawach, a także interwencją w ich problemach. O Biurze mówi senator Rzeczpospolitej Polskiej, Ryszard Majer:
– Biuro Interwencji Senioralnej jest organizowane przez Stowarzyszenie Pracy Socjalnej w ramach projektu ASOS. Jest to kontynuacja inicjatyw, które działały już wcześniej. Sam osobiście funkcjonowałem jako rzecznik praw osób starszych. To spowodowało, że w ramach kampanii, którą teraz realizuję: „Polska przyjazna osobom starszym”, wymyśliliśmy razem ze stowarzyszeniem takie miejsce, gdzie więcej osób będzie przyjmowało osoby starsze. Mamy prawnika, specjalistę do spraw pomocy społecznej, a także medyka. Będą oni udzielać porad, informacji, a także podejmować interwencje na rzecz seniorów.
Seminarium inaugurujące działalność Biura dotyczyło ochrony konsumentów. Jest to problem, który dotyczy wielu seniorów:
– Seniorzy bardzo często padają ofiarą manipulacji i oszustw. Ulegają namowom telefonicznym, aby kupić coś okazyjnie w niższej cenie, co często okazuje się nieprawdą. Dlatego też mamy seminarium przedstawiające, co osoby starsze powinny zrobić, zanim zdecydują się nabyć coś nowego. – wyjaśnia senator Majer.
Gościem seminarium był prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Marek Niechciał. Radził, jak nie dać się zmanipulować sprzedawcom robiącym pokazy w mieszkaniach osób prywatnych:
– Przede wszystkim uważać przed zakupem. Można zrezygnować z chodzenia na takie bezpłatne pokazy lub po prostu nie kupować. Nie brać też kredytów i każde takie decyzje omówić z rodziną. Jeśli już jednak osoba starsza podpisała umowę, może od niej odstąpić w ciągu 14 dni. Należy też czytać to, co się podpisuje i przemyśleć, czy produkt jest warty ceny, nie sugerować się słowem „promocja”.
Seminarium towarzyszyła wystawa pt.: „Siedem zasad konsumenta seniora”. Składa się ona z 7 prac autorstwa Artura Jastrzębia z Akademii Jana Długosza w Częstochowie. Przypominają one o zasadach, które mają towarzyszyć osobie starszej, kiedy decyduje się ona, by coś kupić. Na razie wystawę można zobaczyć w Biurze Interwencji Senioralnej przy ulicy Krakowskiej 1, a później w środowiskach lokalnych, aby więcej osób starszych mogło ją zobaczyć.

KN