O nowych inwestycjach drogowych w regionie rozmawiali 12 czerwca w Starostwie Powiatowym w Częstochowie przedstawiciele powiatu częstochowskiego, gmin, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego.

Wicestarosta Jan Miarzyński przedstawił najważniejsze dane dotyczące zniszczenia dróg gminnych i powiatowych w kontekście budowy autostrady A1. Po stronie południowej należą do nich przerwane autostradą drogi gminne i powiatowe, np. DP-1076S w Łojkach i DP-1053S w Starczy. Potrzeba budowy nowych połączeń drogowych, np. z miejscowości Młynek i Mazury i do węzła Wygoda. W związku z niewydolnym jednopoziomowym skrzyżowaniem DK-1 z DK-46 przy skręcie na Olsztyn od Poczesnej tworzą się zatory na “jedynce”. W samej Częstochowie może dojść do ogromnego paraliżu w związku z przebudową DK-1 i DK-46. Po północnej stronie miasta, gdzie A1 jest budowana po starym śladzie DK-1, najbardziej uciążliwy jest wzmożony ruch na alternatywnej DK-91. Drogi samorządowe są niedostosowane do dużego tonażu, brakuje ścieżek pieszo-rowerowych. Kierowcy mają duże problemy z włączeniem się do ruchu, a samorządy nie dysponują środkami finansowymi na odbudowę dróg lokalnych.

– Odcinek od Przyrzowic do Zawodzia zostanie oddany w lipcu lub w sierpniu 2019 r. Będziemy starali się wprowadzić na nim ograniczenie do 12 ton. Cięższe samochody ciężarowe będziemy chcieli skierować na DK-1. W związku z odstąpieniem od umowy z firmą Salini postaramy się jak najszybciej wybrać nową firmę, która zabezpieczy obecny odcinek. Mamy ambitny plan, aby ruch był skierowany przez całą obwodnicę na przełomie lat 2019 i 2020. Być może będzie to tylko tranzyt bez oddanych do użytku węzłów Blachownia czy Lgota – powiedział zastępca dyrektora Oddziału GDDKiA w Katowicach Zbigniew Szwed.

Dyrektor Wydziału Rozwoju i Współpracy Terytorialnej Województwa Śląskiego Dorota Wójtowicz zaprezentowała informacje na temat Funduszy Dróg Samorządowych. Przepisy zakładają, że wartość dofinansowania pojedynczego projektu będzie mogła wynieść najwyżej 30 mln zł. Maksymalny poziom dofinansowania nie może przekroczyć 80% wydatków kwalifikowanych zadania. Zadania mogą mieć również charakter wieloletni (trwające dłużej niż 12 miesięcy) oraz obejmować wykonanie robót budowlanych na skrzyżowaniach, które nie są w zarządzie wnioskodawcy.

Jak zadeklarował starosta, władze powiatu wraz z gminami i powiatami, które odczuwają skutki budowy autostrady A1 opracują wspólne stanowisko w sprawie odbudowy dróg lokalnych zniszczonych wskutek budowy A1 od Częstochowy do Piotrkowa Trybunalskiego i przedstawią je premierowi, GDDKiA oraz posłom i senatorom.

źródło: informacja prasowa Starostwa Powiatowego w Częstochowie

czestochowskie24

Polityka prywatności: Redakcja czestochowskie24.pl zastrzega wszelkie prawa do portalu. Użytkownicy mogą pobierać i drukować fragmenty zawartości portalu informacyjnego czestochowskie24.pl wyłącznie do użytku osobistego. Publikacja, rozpowszechnianie zawartości niniejszego portalu lub jej sprzedaż (także framing i in. podobne metody), są bez uprzedniej pisemnej zgody redakcji zabronione i stanowią naruszenie ustaw o prawie autorskim, ochronie baz danych i uczciwej konkurencji - będą ścigane przy pomocy wszelkich dostępnych środków prawnych.

Skip to content