Częstochowa – Zawiercie – bezpieczniej i szybciej

Fot. Radio Fiat

Nowe perony na stacjach Częstochowa Raków i Żarki Letnisko oraz modernizacja ponad 70 km torów to tylko niektóre udogodnienia realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. inwestycji. Dzięki unijnemu projektowi z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko podróże na trasie Zawiercie – Częstochowa mają trwać krócej.

Jak mówił Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury, modernizacja i oddanie do użytku nowego peronu jest efektem zrównoważonego inwestowania we wszystkich regionach kraju.

– Z tej inwestycji skorzystają nie tylko mieszkańcy Zawiercia, czy Myszkowa, ale wszystkich miejscowości, które są położone przy tym szlaku kolejowym. Po przebudowie trwającej od 2017 roku, w tym roku oddajemy linię nowoczesną i zapewniającą szybszy przejazd pociągów, skracając go o ponad 10 minut. To także komfortowy przejazd pod względem zabezpieczenia technicznego. Są to zobowiązania rządu, co do równomiernego inwestowania we wszystkich regionach Polski – podkreślał minister.

Minister Adamczyk ubolewał, że nie udało się zrealizować pewnych inwestycji wspólnie z częstochowskim samorządem.

– Bardzo żałuję, iż mimo tego, że czekaliśmy cały czas w realizacji tego projektu na podpisanie umowy z miastem, samorząd Częstochowy nie chciał tego uczynić i nie zdecydował się na podpisanie umowy. Siłą rzeczy musieliśmy odstąpić od pomysłu budowy wiaduktu, który był oczekiwany i byłby bardzo przydatny mieszkańcom Częstochowy i regionu. Środki, które zaoszczędziliśmy na skutek braku decyzji ze strony prezydenta i samorządu miasta, przenieśliśmy na dalszą rozbudowę tego szlaku – dodał Minister Infrastruktury.

Polskie Linie Kolejowe skupiają się nie tylko na poprawie istniejącej infrastruktury, ale też budowie nowej i szybszej.

– Program inwestycyjny ma w tej chwili gigantyczne znaczenie, ponieważ są to pieniądze wpompowywane w polską gospodarkę. Finałem naszych prac będzie podniesienie prędkości przejazdu składów do 160 km/h. Oprócz tego każda stacja i przystanek, który leży między Zawierciem a Częstochową, będzie mieć nowe perony, które umożliwią komfortowe wchodzenie i wychodzenie z pociągu przez pasażerów (także z niepełnosprawnościami) – tłumaczył Arnold Bresch – Członek Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Koszt projektu to 370 mln zł, z czego 200 mln to dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zadania realizowane za tę kwotę pozwolą na budowę dziesięciu stacji i przystanków bardziej dostępnych dla pasażerów, 15 przejazdów kolejowo-drogowych z dodatkowymi urządzeniami, 88 km nowych torów oraz sieci trakcyjnej, a także na przebudowę 20 mostów. Zakończenie projektu planowane jest na koniec 2020 r.

BNO