Jak dbać o zdrowie jesienią?

Fot. Radio Fiat

23 września obchodziliśmy pierwszy dzień kalendarzowej jesieni. Tego dnia przypadał też Dzień Spadającego Liścia, będący zaakcentowaniem rozpoczęcia nowej pory roku.

Pomysłodawcą tego nietypowego święta jest podróżnik Jerzy Szewczyk, który słusznie zauważył, że jesienią brakuje wesołych, optymistycznych świąt, np. takich, jak świętujemy wiosną. Mimo kalendarzowej jesieni aura niewiele różni się od tej wakacyjnej. Musimy jednak liczyć się z tym, że już wkrótce dni staną się mokre, szare i zimne. To z kolei sprzyja chorobom. Postanowiliśmy zapytać mieszkańców miasta, jakie są najskuteczniejsze sposoby na walkę z jesiennym przeziębieniem i grypą.

– najlepiej leczyć się domowymi, czyli naturalnymi sposobami. W szczególności polecam zioła – mówiła jedna z mieszkanek Częstochowy.

– W okresie jesiennym stosuję witaminy i odpornościowe suplementy diety – tłumaczyła klientka sklepu.

– Na odporność wskazane są trzy rzeczy: cytryna, miód i czosnek – dodała kobieta oczekująca na autobus.

Jesień nie powinna ograniczać nas w dbaniu o własne zdrowie. Ciepłe dni sprzyjają wszelakiej aktywności fizycznej. Ważne jest, by o ruchu pamiętać również jesienią.

– Jesień to specyficzny okres, ponieważ pogoda nie sprzyja ruchowi na świeżym powietrzu, aczkolwiek zawsze znajdą się osoby, które mimo kiepskich warunków pogodowych, będą uprawiać sport. Zalecalibyśmy jednak, by skierować się pod dach i przejść na bezpieczniejsze zajęcia bądź formy ruchu, choćby po to, by przeciwdziałać różnym infekcjom i chorobom. Nie można całkowicie unikać aktywności na zewnątrz, lecz należy kierować się rozsądkiem – dobrze się ubierać, zapewniać sobie wystarczającą ilość przyswajanych witamin i dobrze się odżywiać. Dieta odgrywa tu szczególną rolę w okresie jesienno-zimowym. Przy -20°C lepiej unikać biegania na świeżym powietrzu i przejść na bieżnię lub rower stacjonarny. Przy 0°C i słonecznej pogodzie spacer, rower bądź kije są jednak jak najbardziej wskazane – przekonuje Aneta Świtaj, manager jednego z częstochowskich klubów fitness.

Kalendarzowa jesień trwa do 22 grudnia. To dobry czas na zwolnienie tempa, regenerację, ugruntowanie przeżytych świadczeń oraz wspominanie i refleksje. Tego rodzaju „przerwa” bywa potrzebna, abyśmy nie popadli w rutynę codzienności.

BNO