Jak radzić sobie z agresją i przemocą w szkołach?

Dzisiaj (28.03) rozpoczęło się dwudniowe seminarium zatytułowane „Profilaktyka pozytywna w praktyce pracy szkoły”, skierowane do pedagogów i dyrektorów szkół podstawowych, zorganizowane w Ratuszu Miejskim.

Seminarium profilaktyczno-konferencyjne rozpoczął realizowany w Częstochowie program Bank Dobrych Praktyk. Celem spotkania jest wskazanie, jakie działania wychowawcze mogą zapobiec agresywnym zachowaniom dzieci i jak można im pomóc w radzeniu sobie z negatywnymi emocjami. O tego typu pierwszych krokach opowiada Jakub Stadnicki z Centrum Innowacyjnej Profilaktyki:

W pierwszym kroku warto mówić o swoich spostrzeżeniach, żeby nie przestraszyć i nie ocenić dziecka, które zacznie jeszcze bardziej zamykać się w sobie. Raczej trzeba okazać troskę i zmartwienie, dzielić się swoimi spostrzeżeniami. To na co dziecko w okresie dorastania jest najbardziej wyczulone i czego nie lubi to ocena, ponieważ jest oceniane codziennie przez swoich rówieśników – podkreśla Jakub Stadnicki.

Ale nie tylko ocena rówieśników ma negatywny wpływ na najmłodszych. Często można zaobserwować u dzieci uzależnienia od multimediów, którymi są otoczone. Mówi o tym pedagog i terapeuta Anna Knapik:

Coraz częściej mówimy o uzależnieniach od internetu, telefonu. Problem, z którym najczęściej borykają się rodzice i dzieci to problem uzależnień behawioralnych, czyli uzależnień związanych z korzystaniem z nowych multimediów. Coraz młodsze dzieci mają problem z tym, żeby funkcjonować bez gier i różnych aplikacji telefonicznych – mówi Anna Knapik.

Seminarium odbyło się w ramach Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

AK