Jak zdrowo ćwiczyć jesienią?

Jesień to okres obniżonej odporności i częstszych chorób.

Tracimy wówczas zapał do aktywności fizycznej i stajemy się rozleniwieni. Wpływ na taki stan rzeczy mają m.in. krótki dzień i warunki atmosferyczne. Ponadto w porze jesiennej nabieramy ochoty na spożywanie większej ilości kalorycznych potraw – w efekcie przybywa nam kilogramów, stajemy się ospali, częściej dopadają nas infekcje. Dlatego tak ważne jest, aby dbając o swoje zdrowie oraz samopoczucie wraz z nastaniem jesieni nie rezygnować z ruchu. O tym, jak dbać o zdrowie oraz jak zdrowo ćwiczyć w czasie jesieni, mówi Anna Świtaj, manager jednego z częstochowskich klubów fitness.

– Jesień to specyficzny okres, ponieważ pogoda nie sprzyja wówczas ruchowi na świeżym powietrzu, aczkolwiek zawsze znajdą się osoby, które, mimo kiepskich warunków pogodowych, będą wówczas uprawiać sport. Zalecalibyśmy jednak, by skierować się pod dach i przejść na bezpieczniejsze zajęcia bądź formy ruchu, choćby po to, by przeciwdziałać różnym infekcjom i chorobom – zaznacza manager. – Rzecz jasna, nie można całkowicie unikać aktywności na zewnątrz, za to trzeba kierować się rozsądkiem – dobrze się ubierać, zapewniać sobie wystarczającą ilość przyswajanych witamin i dobrze się odżywiać, bo dieta odgrywa szczególną rolę w okresie jesienno-zimowym. Przy -20°C lepiej unikać biegania na świeżym powietrzu i przejść na bieżnię bądź rower stacjonarny, lecz przy 0°C i słonecznej pogodzie, spacer, rower bądź kije są jak najbardziej wskazane – dodaje Świtaj.

Na okres jesieni i zimy warto przygotować sobie plan treningowy, regulujący nasze ćwiczenia. Wszystkich aktywnych fizycznie przestrzegamy przed nagłymi zmianami pogody. Apelujemy także o rozwagę przy doborze ćwiczeń.

MSI

Fot.: Z. Derda