171 lat temu, 1 grudnia 1846 roku do Częstochowy od strony Piotrkowa poprowadzono kolejny odcinek powstającej kolei Warszawsko – Wiedeńskiej. Doprowadzenie do Częstochowy Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej – bo taka była jej oficjalna nazwa – to po ufundowaniu klasztoru Paulinów i połączeniu Alejami nadwarciańskiej Częstochowy spod jasnogórską Częstochówką najważniejsze wydarzenie w historii miasta. Włączenie Częstochowy do systemu kolei warszawsko – wiedeńskiej zasadniczo zmieniło dzieje Częstochowy i zadecydowało o jej przyszłości. – akcentuje Juliusz Sętowski z Ośrodka Dziejów Częstochowy.
W 1852 roku zainstalowano na częstochowskim dworcu kolejowym przypominającym lokomotywę, telegraf. W 1873 roku dworzec został powiększony, a następnie rozbudowany przez architekta Czesława Domaniewskiego, a na początku XX wieku został przebudowany.
Poprowadzenie przez Częstochowę linii kolejowej wcale nie było oczywiste. Częstochowę uwzględniono dopiero w czwartej wersji projektu. W pierwszej koncepcji od Kamieńska pod Radomskiem tory miały iść na Przyrów i Żarki, w drugiej kierunek przyrowski obrano już w Piotrkowie. Zaś według trzeciego projektu cała linia, począwszy od Warszawy, miała być prowadzona bardziej na wschód, przechodząc w naszych okolicach w pobliżu Koniecpola i Szczekocin.
PN