Kolejowy jubileusz w Częstochowie

171 lat temu, 1 grudnia 1846 roku do Częstochowy od strony Piotrkowa poprowadzono kolejny odcinek powstającej kolei Warszawsko – Wiedeńskiej. Doprowadzenie do Częstochowy Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej – bo taka była jej oficjalna nazwa – to po ufundowaniu klasztoru Paulinów i połączeniu Alejami nadwarciańskiej Częstochowy spod jasnogórską Częstochówką najważniejsze wydarzenie w historii miasta. Włączenie Częstochowy do systemu kolei warszawsko – wiedeńskiej zasadniczo zmieniło dzieje Częstochowy i zadecydowało o jej przyszłości. – akcentuje Juliusz Sętowski z Ośrodka Dziejów Częstochowy.

W 1852 roku zainstalowano na częstochowskim dworcu kolejowym przypominającym lokomotywę, telegraf. W 1873 roku dworzec został powiększony, a następnie rozbudowany przez architekta Czesława Domaniewskiego, a na początku XX wieku został przebudowany.

Poprowadzenie przez Częstochowę linii kolejowej wcale nie było oczywiste. Częstochowę uwzględniono dopiero w czwartej wersji projektu. W pierwszej koncepcji od Kamieńska pod Radomskiem tory miały iść na Przyrów i Żarki, w drugiej kierunek przyrowski obrano już w Piotrkowie. Zaś według trzeciego projektu cała linia, począwszy od Warszawy, miała być prowadzona bardziej na wschód, przechodząc w naszych okolicach w pobliżu Koniecpola i Szczekocin.

PN

czestochowskie24

Polityka prywatności: Redakcja czestochowskie24.pl zastrzega wszelkie prawa do portalu. Użytkownicy mogą pobierać i drukować fragmenty zawartości portalu informacyjnego czestochowskie24.pl wyłącznie do użytku osobistego. Publikacja, rozpowszechnianie zawartości niniejszego portalu lub jej sprzedaż (także framing i in. podobne metody), są bez uprzedniej pisemnej zgody redakcji zabronione i stanowią naruszenie ustaw o prawie autorskim, ochronie baz danych i uczciwej konkurencji - będą ścigane przy pomocy wszelkich dostępnych środków prawnych.

Skip to content