fot. Radio Fiat

Wygląda na to, że po długim czasie sprawa słynnych “hybryd” nareszcie dobiegnie końca. Częstochowskie MPK i Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wypracowały porozumienie odnośnie zwrotu dotacji przeznaczonej z NFOŚiGW na zakup autobusów.

MPK wspólnie z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na swoich stronach internetowych poinformowały o osiągnięciu porozumienia, którego efektem jest ugoda zatwierdzona przez Sąd Okręgowy w Warszawie. O tym, w jaki sposób doszło do zawarcia ugody, mówi rzecznik Urzędu Miasta Częstochowy, Włodzimierz Tutaj:

– Sąd Okręgowy w Warszawie zatwierdził 05 sierpnia 2020 roku ugodę z 31 lipca 2020 roku między Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie oraz Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Częstochowie sp. z o.o.. Ugoda została uzgodniona w wyniku mediacji prowadzonej przed Sądem Polubownym przy Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej. Ugoda kończy spór o niewykonanie przez MPK w Częstochowie przedsięwzięcia opisanego w umowie dotacji pn. „Zakup i dostawa niskoemisyjnych autobusów na potrzeby komunikacji miejskiej świadczonej przez MPK w Częstochowie” polegającego na zakupie i użytkowaniu 40 autobusów hybrydowych w ramach świadczenia usług transportu publicznego.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej poinformował również o szczegółowych warunkach ugody.

– Zatwierdzony przez Sąd dokument ugody realizuje kluczowe interesy stron. W szczególności ugoda zobowiązuje MPK Częstochowa do uzyskania efektu ekologicznego w wysokości nie mniejszej niż określona w pierwotnej umowie. Ugoda określa ponadto, że wartość ta ma zostać osiągnięta w terminie możliwym do realizacji z punktu widzenia rozwoju transportu publicznego w Częstochowie, jak również wzmacnia zabezpieczenie wykonania tego efektu. Wykonanie założeń zawartych w ugodzie jednocześnie zapewni MPK w Częstochowie brak obowiązku zwrotu całości czy części środków finansowych przyznanych w ramach przedmiotowej dotacji. – czytamy w oświadczeniu NFOŚiGW.

Problemy z hybrydami, na które częstochowskie MPK otrzymało dotację w wysokości 66 mln zł, zaczęły się po tym, jak jeden z pojazdów spłonął pod koniec kwietnia 2017 roku. MPK podjęło wówczas decyzję o “uziemieniu” autobusów do czasu, aż będą mogły bezpiecznie przewozić pasażerów. Z tego powodu NFOŚiGW na początku maja 2019 roku uznał, że warunki umowy nie są realizowane i wypowiedział MPK umowę. Przewoźnik zakwestionował jednak tę decyzję i poszedł do sądu w związku z wypowiedzeniem umowy. Sąd umorzył jednak postępowanie prowadzone z powództwa częstochowskiego MPK przeciwko NFOŚiGW. Strony nie ujawniają wiele z warunków ugody, poza tym, że efekt ekologiczny musi zostać osiągnięty. Będziemy gorliwie wypatrywać osiągnięcia tego efektu. Jednak żeby to się stało, hybrydy muszą zacząć jeździć. A na to przyjdzie nam chyba jeszcze poczekać. Modernizacja hybryd jest bowiem czasochłonna i kosztowna.

MSI

czestochowskie24

Polityka prywatności: Redakcja czestochowskie24.pl zastrzega wszelkie prawa do portalu. Użytkownicy mogą pobierać i drukować fragmenty zawartości portalu informacyjnego czestochowskie24.pl wyłącznie do użytku osobistego. Publikacja, rozpowszechnianie zawartości niniejszego portalu lub jej sprzedaż (także framing i in. podobne metody), są bez uprzedniej pisemnej zgody redakcji zabronione i stanowią naruszenie ustaw o prawie autorskim, ochronie baz danych i uczciwej konkurencji - będą ścigane przy pomocy wszelkich dostępnych środków prawnych.

Skip to content