Milionowy wzrost liczby podróżnych i kolejny rok na plusie – Koleje Śląskie podsumowują rok 2018

W 2018 roku z oferty Kolei Śląskich skorzystało prawie 17 milionów podróżnych. W porównaniu z rokiem ubiegłym oznacza to wzrost liczby pasażerów o prawie 7,5 %. Dodatkowo październik 2018 był najlepszym miesiącem w całej historii spółki.

Pod względem popularności spośród linii obsługiwanych przez Koleje Śląskie pierwsze miejsce niezmiennie zajmuje trasa Częstochowa – Katowice – Gliwice. Wysoko plasują się również pociągi do Rybnika i Bielska-Białej, a w okresie atrakcyjnym turystycznie – do Wisły. Co istotne, o wyraźnym wzroście zainteresowania można mówić również w przypadku linii, które wcześniej cieszyły się mniejszą popularnością, jak np. połączenia z Cieszynem czy pociągi na linii Oświęcim – Katowice – Bytom – Tarnowskie Góry – Lubliniec, a także Lubliniec – Częstochowa.

– Bardzo dziękujemy naszym pasażerom za coraz większe zaufanie i zainteresowanie ofertą Kolei Śląskich. Ten wzrost oznacza, że nasze działania przynoszą pożądany skutek, a nie jest łatwo przekonać do komunikacji publicznej osoby, które kiedyś już się do niej zraziły lub odwrotnie – nigdy wcześniej nie rozważały jej jako potencjalnego środka transportu. Tego typu proces wymaga naprawdę długofalowych działań, jak miało to miejsce np. w przypadku relacji Katowice – Bytom – Tarnowskie Góry. Kiedyś tą linią podróżowało wąskie grono pasażerów, obecnie, po zmianie cennika i dogęszczeniu siatki połączeń, mamy komplety pasażerów – mówi Wojciech Dinges, prezes Zarządu Kolei Śląskich. – Podobnie po remoncie dworca i linii do Cieszyna pasażerowie bardzo chętnie korzystają z połączeń kolejowych, zwłaszcza nowszymi pojazdami. O bardzo zwiększonej liczbie połączeń na obszarze Rybnika i Wodzisławia i tamtejszym wspólnym bilecie kolejowo-autobusowym też możemy mówić w kategoriach sukcesu – dodaje.

– Spółka od dłuższego czasu ma stabilną sytuację finansową, przy niezmiennym od kilku lat poziomie dofinansowania przez województwo. Spółka wspólnie z właścicielem wykonuje swoje podstawowe zadania, poprawia ofertę przewozową oraz realizuje ambitne plany inwestycyjne – mówi Renata Szczygieł, wiceprezes Zarządu Kolei Śląskich. – Nasze działania w znacznej mierze udają się wskutek zaangażowania pracowników Spółki, za co serdecznie dziękujemy – dodaje.

Tak duży, prawie 7,5-procentowy wzrost liczby pasażerów Kolei Śląskich, nie jest wynikiem samego wzrostu pracy eksploatacyjnej, gdyż ta zwiększyła się w roku 2018 o ok. 3%. Reszta to rezultat propasażerskich działań przewoźnika. Dla porównania obecny rozkład jazdy na rok 2019 to kolejne prawie 7% pociągokilometrów więcej w przypadku połączeń na Śląsku i ponad 50% więcej, jeśli chodzi o połączenia w Małopolsce.

W październiku Koleje Śląskie przewiozły ok. 1,7 miliona osób, co stanowi najlepszy wynik w całej historii spółki.

Nie bez znaczenia na wzrost atrakcyjności transportu kolejowego pozostają z pewnością również inwestycje w nowoczesny tabor. Koleje Śląskie wspólnie z województwem śląskim realizują w tym zakresie istotne zamówienie na nowe pojazdy, których producentem jest bydgoska Pesa. Obecnie w śląskich barwach kursuje już 14 nowych pojazdów z tej dostawy, wkrótce zjawi się na Śląsku pozostałe 7 pojazdów. Po zakończeniu tego kontraktu większość parku taborowego Kolei Śląskich będą stanowić nowoczesne pojazdy typu Elf, Flirt i Impuls.

Rok 2018 był też czasem kilku istotnych zmian w zapleczu technicznym przewoźnika. Zbudowano przejezdną myjkę automatyczną, która znacząco zwiększyła możliwości Kolei Śląskich w zakresie zewnętrznego czyszczenia pojazdów. Działająca od października 2018 myjka ma przepustowość minimum 10 pojazdów na dobę. Jesienią zbudowano również sztywną sieć przestawną, która znacząco zwiększa operacyjną przepustowość hali. To urządzenie jest drugą, a zarazem najnowocześniejszą tego typu konstrukcją w Polsce. Warto również dodać, że pod koniec pierwszego półrocza 2019 r. przewoźnik zostanie wyposażony w nowoczesny symulator kabiny maszynisty, gdyż treningi osób prowadzących pociągi w warunkach symulowanych utrudnień, przeszkód lub awarii wchodzą obligatoryjnie do kanonu działań zapewniających bezpieczeństwo na kolei.

źródło: informacja prasowa