Możemy zapłacić więcej za strefy parkingowe

Szykują się podwyżki opłat za strefy parkingowe w Częstochowie. Miejski Zarząd Dróg i Transportu chce bowiem wprowadzić poważne zmiany w zakresie funkcjonowania parkingów w mieście.

Nowe, ogólnopolskie prawo pozwala samorządom na wdrażanie zmian w funkcjonowaniu i formie stref płatnego parkowania. MZDiT w Częstochowie również chce wykorzystać ten przywilej, argumentując chęć wprowadzenia zmian tym, że od 18 lat nie zmieniano cen za postój na parkingach.

– Propozycje dotyczą zmiany cen w płatnej strefie już od pierwszej godziny włącznie, gdyż nie były one zmieniane od 18 lat – mówi Maciej Hasik, rzecznik MZDiT. – Zmiany mają dotyczyć także wysokości opłat za brak biletu i uprawnień do postoju w strefie. Obecnie, jeśli uiścimy opłaty w ciągu 48 godzin od otrzymania upomnienia, to wynosi ona jedynie 25 zł, co czyni ją kwotą zdecydowanie za małą, by regularnie i rzetelnie to robić. Ponadto rozważane jest wydzielenie dwóch stref parkingowych – śródmiejskiej, dotyczącej ścisłego centrum i okolic Jasnej Góry oraz strefy właściwej, ze standardowymi cenami i bez opłat weekendowych – dodaje Hasik.

Choć zmiany te pozostają póki co w fazie koncepcji, zdołały się już spotkać z odzewem mieszkańców. Kilku z nich przedstawiło nam opinię na ten temat.

– Generalnie chodzi o to, że brakuje miejsc parkingowych. Należałoby zwiększyć przepustowość parkingów, oczywiście z zachowaniem rozsądku – za parking nie powinniśmy płacić więcej, niż za godzinne zużycie paliwa – mówi częstochowianin. – Myślę, że te podwyżki nie są widziane mile ani przez mieszkańców, ani przez przyjezdnych. Rozumiem, że polska gospodarka się rozwija i opłaty idą do góry, ale nie można zrzucać wszystkiego na zwykłego mieszkańca – dodaje inny. – Często korzystam z parkingu i nie dość, że rzeczywiście brakuje miejsc, to jeszcze jest zbyt mała ilość automatów, które wydają bilety. Należałoby się zastanowić nad takimi sprawami, a nie nad podnoszeniem cen – podsumowuje kolejny.

Proponowane przez Miejski Zarząd Dróg i Transportu rozwiązania mają zostać zaprezentowane na sesji Rady Miasta w lutym lub marcu. Jeśli Rada zatwierdzi ich wprowadzenie, to w przypadku braku zastrzeżeń ze strony służb prawnych wojewody, nowe regulacje mogą wejść w życie w drugiej połowie 2020 roku. Jak jednak mówią mieszkańcy, choć zmiany dotyczące parkingów są potrzebne, niekoniecznie powinny obejmować opłaty za nie. Czy miasto nie powinno skupić się na udogodnieniach dla mieszkańców związanych z miejscami parkingowymi, takich jak zwiększenie ich liczby, zamiast utrudniać im codzienne funkcjonowanie?

MSI