Od 1 stycznia 2019 r. wszystkie apteki w Polsce zostają podłączone do platformy e-zdrowie i w konsekwencji są gotowe do realizacji elektronicznych recept. Wystawianie e-recept oznacza dla wszystkich pracowników opieki zdrowotnej oszczędność pieniędzy oraz czasu.
Każda zrealizowana recepta, zarówno elektroniczna, jak też papierowa, zostaje zarejestrowana w systemie i udostępniona pacjentowi – po zalogowaniu – na jego osobistym Internetowym Koncie Pacjenta na portalu pacjent.gov.pl. Równocześnie rozpoczęto stopniowe włączanie placówek leczniczych (medycznych) do platformy e-zdrowie tak, aby lekarze mogli swoim pacjentom wystawiać e-recepty.
Wiceminister Zdrowia Janusz Cieszyński zapewnił, że realizacja e-recepty jest prosta, a pacjent ma możliwość otrzymania wydruku informacyjnego:
– Jeżeli ma internetowe konto pacjenta, otrzymuje sms i mail z kodem recepty. Z tym kodem udaje się do apteki. Tam podaje kod, numer pesel i na podstawie tego lek jest mu wydawany.
Pacjenci mają możliwość monitorowania, którzy lekarze oraz które placówki wystawiają już e-recepty za pomocą strony internetowej mapa.pacjent.gov.pl. Do tej pory 93 procent aptek i punktów aptecznych w Polsce jest już podłączonych do specjalnego systemu i może realizować elektroniczne recepty.
Pacjenci mogą poprosić swojego lekarza o wystawienie im elektronicznej recepty, gdy tylko dopełni on formalności związanych z podłączeniem oprogramowania gabinetowego do systemu e-zdrowie. Ostateczny termin na wdrożenie systemu e-recepty w każdej placówce medycznej w całej Polsce upływa 31 grudnia 2019 roku.
E-recepty to nie jedyna forma otwarcia na telemedycynę. Pilotaż e-skierowań ruszył w połowie października 2018 r. i potrwa do czerwca 2019 roku. Skierowania wyłącznie w postaci elektronicznej będą obowiązywały od 1 stycznia 2021 roku.
KF
źródło informacji: biuro prasowe NFZ w Katowicach
materiały dźwiękowe: Informacja Agencji Radiowej