Otyłość chorobą XXI w.

Fot. poradnikzdrowie.pl

Problem otyłości i nadwagi to nie tylko kwestia estetyki. Skala zachorowalności systematycznie rośnie, także wśród dzieci i młodzieży.

Według danych Narodowego Funduszu Zdrowia i Głównego Urzędu Statystycznego z 2019 roku, co drugi dorosły w Polsce (powyżej 15. roku życia) ma o kilka kilogramów za dużo. Trzech na pięciu ma nadwagę, a jeden na czterech jest otyły. W ciągu ostatnich lat odsetek dorosłych, cierpiących na otyłość w Polsce rośnie, a prognozy nie są optymistyczne. W 2025 roku otyłych będzie już 26% kobiet i 30% mężczyzn. Jak tłumaczy dr. n. med. Krzysztof Janik problem nadmiernej otyłości coraz częściej dotyczy dzieci.

– Często problem ten jest bagatelizowany. Według przeprowadzanych badań 15-20% dzieci i młodzieży ma problemy z ciśnieniem, co prowadzi do poważnej choroby nadciśnieniowej. Problem spowodowany jest nadmiernymi kilogramami. Jest też inna sprawa. Młodzi ludzie, którzy są otyli, mniej się ruszają. Brak aktywności fizycznej powoduje brak spalania kalorii oraz jeszcze większe tycie. To takie błędne koło. Konsekwencją są złe nastroje psychiczne. Dodatkowo często spotkać się można z wyśmiewaniem osoby otyłej przez środowisko wysportowane.

Dr Krzysztof Janik dodaje, że najliczniejszą grupą otyłych dzieci w Polsce są jedenastolatkowie.

– Pamiętajmy o tym, że ilość słodkich rzeczy, które zjadają dzieci, jest przerażająca. Spożywają je imprezach, wycieczkach, przerwach szkolnych, nawet w kinach podczas filmu. To jest pakowanie potężnej ilości energii do brzucha po to, żeby jej nadmiar został odłożony w tkance tłuszczowej.

Właściwą masę ciała utrzymać można poprzez ruch oraz odpowiednią dietę, o której mówi Małgorzata Stanior, dietetyk kliniczny.

– Codzienny jadłospis powinien składać się z węglowodanów, warzyw, owoców, białek, tłuszczy. Na śniadanie może to być kanapka, sałatka albo owsianka. Drugie śniadanie lub podwieczorek to są, według mnie, posiłki owocowe. Na obiad można zjeść zupę, drugie danie lub jedno i drugie. Na kolację warto zjeść coś lekkiego np. kasza z warzywami, zupa, kanapka czy sałatka. To jest najprostszy jadłospis.

Otyłość i nadwaga to nie tylko dyskomfort z powodu nadmiaru kilogramów. To przyczyna wielu bardzo poważnych chorób, na czele z cukrzycą. Pamiętajmy, że zdrowie jest tylko jedno i warto o nie dbać.

ABK