Od 1 maja bieżącego roku gmina Blachownia ma swój transport publiczny. Od ponad 4 miesięcy na kilku liniach pasażerów do i z Blachowni przewozi firma GTV Bus. Autobusy przewoźnika kursują na trasach Częstochowa-Blachownia, Cisie-Łojki, Malice-Ostrowy i pętla po samej Blachowni. Czy to opłacalne dla gminy?
Korzystanie z usług komunikacji gminnej w Blachowni jest bezpłatne. Gminę zamieszkuje około 13 300 osób, a według raportu zadaniowego za maj z blachowieńskiego transportu publicznego skorzystało niespełna 10 tys. osób. Dziennie daje to wynik 322 pasażerów na wszystkich około 70 kursach 4 linii autobusowych. Miesięczny koszt, jaki gmina poniosła w związku z uruchomieniem własnych linii autobusowych to 103 tys. zł.
Z doniesień medialnych wynika, że Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Częstochowie oferowało gminie Blachownia obsługę autobusową za około 46 tys. zł. Chcieliśmy zweryfikować tę informację w samym PKS-ie. Okazało się jednak, że dotychczasowy prezes Artur Piekacz w minionych tygodniach przeszedł na emeryturę, a nowy prezes jeszcze nie chce się w tej kwestii wypowiadać. Na początku września ma złożyć wizytę burmistrz Blachowni w celu omówienia współpracy. Burmistrz Blachowni Sylwia Szymańska nie potwierdza tych informacji – jej zdaniem PKS oferował kwotę 60 tys. miesięcznie + dopłaty do biletów, a “za te pieniądze była połowa kursów, które oczekiwali mieszkańcy”. Z kolei MPK Częstochowa oferował obsługę autobusową za kwotę 2,5 mln zł rocznie przy 2 liniach autobusowych do centrum bez obsługi Cisia i Trzepizur.
Gmina Blachownia ma w tej chwili zabezpieczone ponad 800 tys. zł rocznie w budżecie na 2018 rok na bezpłatną komunikację autobusową, łącznie w bieżącym roku na ten cel zostanie przeznaczona kwota około 1 mln zł. Budżet na 2018 rok gmina Blachownia to dochody w wysokości nieco ponad 66 mln zł, a wydatki – ponad 67 mln zł.
Zdjęcie: www.blachownia.pl