Problemy z zasięgiem w pociągach na trasie Myszków-Korwinów

Przerwane rozmowy telefoniczne i brak możliwości skorzystania z Internetu w smartfonie – to codzienne problemy pasażerów regularnie korzystających z pociągów na trasie Myszków Nowa Wieś-Korwinów. Jaki jest tego powód?

Z tym pytaniem zwróciliśmy się do spółki Emitel, “wiodącego operatora naziemnej infrastruktury radiowo-telewizyjnej w Polsce” (jak firma pisze o sobie na swojej stronie internetowej).

Działalność Emitel S.A. nie obejmuje usług telefonii komórkowej, a zatem nie ma bezpośredniego wpływu na zasięg lub jakość usług mobilnych w Polsce. Z tych powodów nie jesteśmy w stanie udzielić odpowiedzi na Pańskie pytania – czytamy w odpowiedzi.

Pytanie skierowaliśmy dalej, do biur prasowych trzech wielkich sieci komórkowych: Orange, Plus i T-Mobile. Odpowiedziała tylko jedna.

Budowa pociągu oraz duża prędkość powodują bardzo silne tłumienie sygnału, przez co korzystanie z telefonu może stać się niemożliwe. To wynik praw fizyki i jest szczególnie widoczny w nowszych składach o bardziej skomplikowanej budowie, gdzie powstaje efekt tzw. Klatka Faradaya. Do momentu zamontowania w pociągach tzw. repeaterów, czyli urządzeń wzmacniających sygnał, operatorzy, nie mający wpływu na budowę pociągu nie mogą zapewnić zasięgu wewnątrz wagonów, nawet w sytuacjach, gdy jest on na zewnątrz – czytamy w odpowiedzi Biura prasowego Orange Polska.

Jak to jednak możliwe, że wspomniana Klatka Faradaya występuje również w trakcie postojów pociągu?

Głównym czynnikiem tłumiącym jest nie prędkość lecz budowa pociągu. Specyfikacja sieci LTE zakłada, że powinna zapewniać ona zadowalającą jakość nawet przy prędkościach powyżej 100 km/h, choć powodują one zakłócenia. Natomiast budowa pociągów, szczególnie nowszych bardzo utrudnia budowę sieci mobilnej. Prędkość dodatkowo nakłada się na to ograniczenie. Orange Polska pracuje nad tym, by zapewnić możliwie najlepszą jakość usług, także na głównych szlakach komunikacyjnych. Dlatego w wielu miejscach jakość naszych usług spełnia Pana oczekiwania. Jednak w pociągach, do momentu gdy nie zostaną zamontowane tzw. reapetery sygnału nie możemy dać pewności, że będzie tak wzdłuż całej trasy – przekonuje Orange.

Temat instalacji wspomnianych repeaterów jest znany Kolejom Śląskim, w części pociągów są już zainstalowane.

Brak zasięgu zależny jest od wielu czynników – odległość od nadajników sieci komórkowych, rodzaju usługi (GSM, 3G, LTE) i rodzaju urządzenia klienta. W naszych najnowszych pojazdach – Elfach 2 takie wzmacniacze sieci GSM zostały wykorzystane. Zabudowanie takich urządzeń wymaga dosyć dużej ingerencji w budowę pociągi, więc w przypadku starszych pojazdów będzie to możliwe za kilka lat – podczas przeglądów poziomu P4. Wówczas będziemy się ewentualnie zastanawiać nad takim krokiem, przy czym warto podkreślić, że nie trafiały do nas bezpośrednio głosy od pasażerów, by ta kwestia była istotnym problemem. Na stronie Internetowej: https://wyszukiwarka.uke.gov.pl/ możne zweryfikować aktualny zasięg sieci komórkowych operatorów, a także zgłosić popyt. I na obecną chwilę na wskazanym odcinku ilość zgłoszonych popytów wynosi zero – mówi Magdalena Iwańska, rzecznik Kolei Śląskich.

Próbowaliśmy zgłosić tzw. popyt, serwis nie działa.

PK

czestochowskie24

Polityka prywatności: Redakcja czestochowskie24.pl zastrzega wszelkie prawa do portalu. Użytkownicy mogą pobierać i drukować fragmenty zawartości portalu informacyjnego czestochowskie24.pl wyłącznie do użytku osobistego. Publikacja, rozpowszechnianie zawartości niniejszego portalu lub jej sprzedaż (także framing i in. podobne metody), są bez uprzedniej pisemnej zgody redakcji zabronione i stanowią naruszenie ustaw o prawie autorskim, ochronie baz danych i uczciwej konkurencji - będą ścigane przy pomocy wszelkich dostępnych środków prawnych.

Skip to content