Seniorze, nie daj się oszukać!

To kampania społeczna podjęta przez policję, która ma na celu popularyzować wiedzę konsumencką wśród seniorów i ostrzegać ich przed nieuczciwymi praktykami niektórych przedsiębiorców. Kampania profilaktyczna potrwa do 31 stycznia 2019 roku.

Zgodnie z założeniami akcji policjanci zajmujący się profilaktyką oraz dzielnicowi będą uczyć seniorów, jak nie dać się oszukać przez nieuczciwych przedsiębiorców oraz przestrzegać przed tymi, którzy zapraszają na pokazy, podczas których nakłaniają do zakupu oferowanych przez nich produktów. Rozmawiamy z oficerem prasowym KMP, Martą Ladowską:

Komendant Główny Policji podpisał porozumienie z prezesami: Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego o współpracy w zakresie bezpieczeństwa seniorów. Na jego mocy do dnia 31 stycznia 2019 roku będzie prowadzona kampania profilaktyczna pod hasłem „Seniorze nie daj się oszukać!”. Dotychczas ostrzegaliśmy przed oszustwami metodą „na wnuczka”, „na policjanta”, tym razem policjanci zajmujący się profilaktyką oraz dzielnicowi będą uczyć seniorów jak nie dać się oszukać przez nieuczciwych przedsiębiorców. Będziemy przestrzegać przed tymi przedsiębiorcami, którzy zapraszają na pokazy, podczas których przy okazji bezpłatnych badań i pokazów, kusząc prezentami nakłaniają do zakupu oferowanych przez nich produktów. Najczęściej ukrytym celem takich spotkań jest sprzedaż pościeli, naczyń, urządzeń medycznych, które nie są warte swojej ceny przekraczając o nawet kilkanaście razy wartość rynkową tych produktów. Policjanci będą także przestrzegać przed sprzedawcami wchodzącymi na rynek mediów, najczęściej proponujących niższe rachunki za prąd, gaz lub telefon, którzy nieuczciwie sugerują, że są dotychczasowymi sprzedawcami tych usług.

Co należy zrobić, jeżeli już ktoś da się namówić i podpisze taką umowę?

Najważniejszą zasadą podczas zawierania takich umów i wzięcia udziału w takim spotkaniu jest, aby nie działać pod presją czasu. Tacy nieuczciwi przedsiębiorcy bardzo często próbują wywrzeć presję, że musimy podjąć decyzję natychmiast, ponieważ taka okazja już się nie powtórzy. Prosimy o rozwagę i przemyślenie tego zakupu. Najlepiej będzie, gdy zadzwonimy do kogoś bliskiego poradzić się, czy rzeczywiście jest to taka niepowtarzalna okazja – mówi Marta Ladowska.

Policjanci z częstochowskiego wydziału prewencji, odwiedzili już Centrum Aktywności Seniora. Na koniec spotkania wszyscy seniorzy otrzymali od mundurowych odblaskowe opaski.

KF

foto źródło: Komenda Miejska Policji w Częstochowie