Autobusy hybrydowe to temat, który budzi żywe emocje wśród częstochowian. Jednym z powodów do dalszego zainteresowania tą sprawą są informacje, które Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne udostępnia co pewien czas mieszkańcom. Tym razem otwarte zostały oferty w postępowaniu przetargowym na wynajem autobusów elektrycznych.

Przetarg dotyczy 15 nowych pojazdów, które mają zostać wynajęte na najbliższe 7 lat. Jak stwierdza rzecznik MPK w Częstochowie, Maciej Hasik, sprawa tzw. hybryd cały czas jest w toku, a przetarg może doprowadzić do jej zakończenia.

– Z propozycją zgłosiła się jedna firma z polskim kapitałem. Aktualnie oferta jest dogłębnie analizowana – należy szczegółowo zweryfikować proponowane rozwiązania pod kątem zgodności ze specyfikacją zamówienia, oczekiwaniami Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie i jego pasażerów oraz sprawdzić jej zgodność z przepisami prawa zamówień publicznych. Kwestie finansowania będą rozpatrywane dopiero później, a to z tego względu, że oferta przekroczyła pułap kosztowy, określony przez zamawiającego, czyli MPK.

Przekroczenie kwoty wyznaczonej przez MPK nie przesądza jednak o dalszym przebiegu sprawy. Działania w tej kwestii będą podejmowane dopiero po gruntownej analizie oferty, która potrwa przez ok. miesiąc. Jednocześnie firma Autosan przeprowadza naprawę tych pojazdów, które zostały zakupione już wcześniej przez MPK, a które okazały się wadliwe. Jak zapewnia Hasik, prace te zostaną zakończone już niebawem.

– Z informacji uzyskanych z firmy Autosan wynika, że prace związane z ingerencją w mechanizm autobusów hybrydowych oraz modyfikacje techniczne, które mają umożliwić powszechną, bezpieczną i bardziej komfortową dla pasażerów eksploatację, wciąż trwają i postępują – mówi rzecznik. – W przypadku tego typu przedsięwzięć trudno jest określić dokładnie czas zakończenia prac oraz kiedy autobusy będą mogły zostać poddane testom. Nic jednak we współpracy MPK w Częstochowie i Autosanu się nie zmieniło. W jej efekcie hybrydy mają być uruchomione, sprawne i bezpieczne. Można sądzić, że specjaliści z firmy Autosan do końca tego kwartału zgłoszą gotowość do testów pierwszego pojazdu.

Entuzjazmu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego nie podzielają mieszkańcy Częstochowy. Zapytaliśmy ich o opinię w tej sprawie.

– Moim zdaniem autobusy hybrydowe były nieudanym pomysłem. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem byłyby autobusy na energię solarną. W niektórych miastach podejmowane są już takie próby, tymczasem u nas szuka się innych, niekoniecznie dobrych sposobów na tańszą komunikację miejską – stwierdza jeden z mieszkańców. – To byłoby coś dobrego, szczególnie, że zmiana może wyjść miastu na lepsze, poza tym powinno się dbać o pasażerów – mówi częstochowianka. – Uważam, że powinno być więcej rowerów miejskich lub jakieś atrakcje dla dzieci. W innym przypadku jest to jedynie wydawanie naszych pieniędzy na coś, co już raz się zepsuło i może się zepsuć ponownie – dodaje inny mieszkaniec.

Radny Prawa i Sprawiedliwości, Piotr Kaliszewski, wyraża wątpliwość co do słuszności prowadzenia obu działań jednocześnie.

– Ja odnoszę wrażenie, że cały czas podaje się mieszkańcom te same informacje, a w sprawie kompletnie nic się nie zmienia. Z drugiej strony, trzeba się liczyć z tym, że nawet, jeśli Autosan zdecyduje się naprawić autobusy, to będzie się to wiązało z kolejnymi kosztami.

Przypomnijmy, że jeszcze w zeszłym roku Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej domagał się zwrotu pieniędzy, które zostały przekazane miastu w formie dotacji na zakup autobusów hybrydowych. W tym roku jednak podjęto kroki zmierzające do zawarcia ugody. Jednym z jej elementów jest osiągniecie efektu ekologicznego w stopniu nie mniejszym niż ten zapisany w pierwotnej umowie. Jednocześnie NFOŚiGW zwrócił się do Ministra Klimatu w celu uzyskania stanowiska Rządu Królestwa Hiszpanii, czyli donatora środków, z których finansowane było przedsięwzięcie, w sprawie zawarcia ugody na proponowanych przez Narodowy Fundusz warunkach. Ministerstwo Klimatu wystąpiło do Rządu Królestwa Hiszpanii z wnioskiem o akceptację wstępnych jej warunków i czeka na jego odpowiedź. Warto jednak zauważyć, że bez względu na to, jakie działania są podejmowane przez miasto, sprawa tzw. hybryd nadal pozostaje nierozwiązana i w najgorszym wypadku Częstochowa będzie musiała oddać ponad 66 mln zł. Ponadto należy postawić pytanie, czy zakup autobusów o nie do końca sprawnym napędzie hybrydowym był w pełni przemyślany i czy, biorąc pod uwagę, jakie są jego konsekwencje, nie pociągnie za sobą kolejnych.

MSI

czestochowskie24

Polityka prywatności: Redakcja czestochowskie24.pl zastrzega wszelkie prawa do portalu. Użytkownicy mogą pobierać i drukować fragmenty zawartości portalu informacyjnego czestochowskie24.pl wyłącznie do użytku osobistego. Publikacja, rozpowszechnianie zawartości niniejszego portalu lub jej sprzedaż (także framing i in. podobne metody), są bez uprzedniej pisemnej zgody redakcji zabronione i stanowią naruszenie ustaw o prawie autorskim, ochronie baz danych i uczciwej konkurencji - będą ścigane przy pomocy wszelkich dostępnych środków prawnych.

Skip to content