Coraz częściej oszuści podszywają się pod Zakład Ubezpieczeń Społecznych. W ostatnim czasie do takiej sytuacji doszło także w naszym województwie. Oszust, podał się za pracownika ZUS, który został wpuszczony do mieszkania pod pretekstem wypłaty świadczenia. Pamiętajmy, że ZUS nie wysyła swoich pracowników do domów klientów i nie organizuje tam spotkań.
Takie sytuacje zdarzają się niestety coraz częściej. Trzeba jednak pamiętać, że kontakt z pracownikiem ZUS zawsze odbywa się w siedzibie Zakładu, listownie lub poprzez uwierzytelniony profil na PUE. Pracownicy ZUS odwiedzają klientów w domu tylko w przypadku kontroli wykorzystania zwolnień lekarskich – jest to jedyna sytuacja wizyty bez zapowiedzi. Pracownicy ZUS zawsze posiadają legitymację oraz upoważnienie do przeprowadzenia kontroli.
– Oszuści na wiele sposobów próbują oszukać naszych klientów. Metody są różne, m.in. kontaktują się telefonicznie w celu umówienia spotkania dotyczącego dziedziczenia składek z subkonta, wypełnienia wniosku o przeliczenie świadczenia, wypłaty z nadpłaty podatku, czy nawet wypłaty równowartości świadczenia. – Przestrzegamy naszych klientów, że nie dzwonimy i nie odwiedzamy ich w domach w sprawie przeliczenia składek, podwyższenia świadczeń, czy wypłaty nadpłaconego świadczenia bądź też wypełnienia innych dokumentów. Nie wystawiamy też żadnych faktur do zapłaty zaległych składek w korespondencji mailowej – mówi Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa śląskiego.
Osoby, chcące uzyskać informacje na ten temat swojego świadczenia, porady z zakresu ubezpieczeń społecznych, mogą skorzystać z bezpłatnych porad ZUS osobiście na sali obsługi klienta lub poprzez kontakt telefoniczny pod numerem (22) 560 16 00.
Niestety, prób kolejnych oszustw ,,na pracownika ZUS” jest coraz więcej. Prosimy klientów ZUS o zachowanie szczególnej ostrożności. Pamiętajmy, że podawanie danych osobowych oszustom może zostać wykorzystane na ich niekorzyść. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości należy skontaktować się z najbliższą placówką ZUS lub poprzez Centrum Obsługi Telefonicznej, a o próbie oszustwa poinformować policję.
Źródło: ZUS