Wakacyjna dieta – jak się zdrowo odżywiać w ciepłe dni?

Fot. Radio Fiat

Mówi się, że lato to okres, w którym najlepiej zastosować dietę. W internecie możemy znaleźć dużo (często rozbieżnych) opinii na ten temat. Jak więc odżywiać się w czasie wakacji? Z tym pytaniem udaliśmy się do Moniki Przystalskiej, dietetyka klinicznego:

Nie ma czegoś takiego jak dieta wakacyjna czy jesienna. Nasz organizm nie zmienia metabolizmu tylko dlatego, że jest lipiec lub sierpień. Nasze organy potrzebują po prostu energii, białka i witamin aby wszystko sprawnie działało. Może zmienić się za to nasza długość snu i to ile się ruszamy. Dietę należy dostosować do tego, co aktualnie robimy. Jeżeli wstajemy bardzo wcześnie i bardzo późno kładziemy się spać to musimy wliczyć do tego odpowiednią liczbę posiłków.

Dieta nie zależy więc od pory roku, ale od sposobu w jaki spędzamy dzień. W danym okresie może zmienić się wachlarz posiłków, ale nie należy wyrzucać z diety podstawowych składników odżywczych tylko dlatego, że mamy lato. Często mówi się także, że latem łatwiej zrzuca się zbędne kilogramy. Monika Przystalska wyjaśnia:

Nie zgodziłabym się z tą tezą – chyba, że w podłożu tej teorii leży to, że w wakacje więcej się ruszamy. Pojawia się rower, basen, aktywujemy się z foteli. Mogę się tu zgodzić, jeśli nadmiar wydatku energetycznego wchodzi w grę. Mamy wtedy gdzie gubić naszą kaloryczność. Organizm funkcjonuje cały czas i energia także cały czas mu się należy. Tak jak wlewamy najlepsze paliwa do naszych samochodów, tak również musimy dostarczać energii organizmowi.

Aby zrzucić na wadze należy działać. Sposobów na odchudzanie (nie tylko latem) jest naprawdę sporo. Spożywane posiłki mogą być latem bardziej urozmaicone o owoce czy warzywa. Od nas samych zależy jednak to, ile będziemy jeść:

Nie nauczymy się postępowania żywieniowego tylko wyobrażeniami. Należy po prostu zacząć działać. Wszystko jest dla nas, rarytasy także, ale czasami trzeba powiedzieć „nie”. W ciągu tygodnia zróbmy sobie parę razy taką możliwość zjedzenia lodów czy innych gofrów. Warto wykorzystać też uroki lata i zacząć samemu przyrządzać posiłki jak np. jogurty. Trenujmy swoją postawę do tych sytuacji. Nie rezygnujmy całkowicie z lodów i innych posiłków, tylko nauczmy się reagować na tę pokusę. – dodaje Monika Przystalska

Smaczne posiłki są dla każdego, ale musimy nauczyć się nimi rozporządzać. Lato wpływa na zrzucane przez nas kilogramy, ale w niewielkim stopniu. To jak wyglądamy i się czujemy zależy w dużej mierze od nas.

WB