Ponad 112 tys. mieszkańców Polski w ramach bezpłatnych badań profilaktycznych prowadzonych przez blisko 3 lata w ramach kampanii „Ciśnienie na życie” poznało wiek swoich serc. Wyniki raportu zostały ogłoszone 20 listopada podczas gali Heart Forum w Krakowie – spotkania podsumowującego 3 lata kampanii „Ciśnienie na życie”.
– Okazuje się, że serca Polaków są o 6 lat starsze od nich samych. Na podstawie danych, zebranych w trakcie trwania trzech edycji udało nam się ocenić rozpowszechnienie czynników ryzyka chorób układu krwionośnego w społeczeństwie. Z badań wynika, że wiek serca statystycznej Polki przewyższa wiek metrykalny o 4,5 roku, natomiast serce statystycznego Polaka to aż 7 lat więcej niż jego metryka – wyznała Emilia Sawińska, koordynator kampanii „Wiek serca Polaków”.
Głównym założeniem kampanii „Ciśnienie na życie” jest przekonanie Polaków do dbania o swoje zdrowie oraz zachęcanie ich do regularnej kontroli ciśnienia tętniczego krwi. Emila Sawińska wyjaśniła przyczyny różnicy wieku serca statystycznego Polaka występującej w zależności od płci:
– Uzasadnieniem różnicy dla wieku serca między płciami jest m.in. większe zainteresowanie swoim zdrowiem u pań. Okazuje się, że ponad 55% przebadanych chętnych, które zgłaszały się do naszych centrów badań to kobiety. Panie – zgodnie z raportem – lepiej dbają o linię, a niewątpliwie właściwa waga sprzyja zachowaniu zdrowego układu krwionośnego.
Do podwyższonego wieku serca panów niewątpliwie przykłada się także zgubny nałóg palenia tytoniu – ponad 27% zbadanych mężczyzn przyznało się do uzależnienia.
PI
źródło: foto: http://pl.depositphotos.com/