Zakończyły się Częstochowskie Dni Muzyki Organowej

Kościół Podwyższenia Krzyża Świętego w Częstochowie gościł w piątek 27 października wspaniałego muzyka. Piotr Rojek, wybitny organista z Wrocławia zagrał dla fanów muzyki organowej ostatni koncert w ramach cyklu Częstochowskich Dni Muzyki Organowej. Koncerty takie organizowane są od 2005 roku, by prezentować częstochowskiej publiczności brzmienie instrumentów w lokalnych kościołach. W październiku br. mieliśmy okazję usłyszeć w ramach cyklu koncertów różnorodną muzykę organową i kameralną. Mówi Jan Mroczek, dyrektor artystyczny:
– Mieliśmy dwa koncerty muzyki kameralnej i dwa recitale. Różni wykonawcy i muzyka z różnych epok. Myślę, że każdy mógł znaleźć coś dla siebie. Koncert finałowy wykonywał organista reprezentujący Wrocław. Jest on jednym z wiodących polskich organistów i profesorem tamtejszej Akademii Muzycznej. Wcześniej był akcent częstochowski, czyli koncert Przemysława Kmiecia – organisty archikatedry częstochowskiej i bazyliki jasnogórskiej – oraz kwartetu wokalnego założonego przez Rafała Grabiszewskiego, który podobnie jak Przemysław Kmieć ukończył szkołę muzyczną w Częstochowie i prowadzi obecnie szeroką działalność muzyczną. Koncert inauguracyjny, to popis śpiewaczki Juliety Gonzalez-Springer oraz Marcina Armańskiego grającego na pozytywie szkatulnym. Odbył się również recital Węgra – Szilvesztera Rostettera.
Za sobą mamy już 12. Cykl Częstochowskich Dni Muzyki Organowej. Przeniesiono je na grunt częstochowski idąc za inicjatywami, które miały miejsce w innych miastach Polski:
– Tego typu koncerty są popularne w różnych miastach Polski. Z jednej strony, aby pokazać, że oprócz liturgii występuje również sztuka sakralna, która kiedyś stanowiła jedność z liturgią. Koncerty odbywały się w różnych miejscach. Prezentujemy dzięki temu różne organy, co jest ciekawe dla słuchaczy, a dla wykonawcy stanowi wyzwanie, bo za każdym razem gra na innym instrumencie i w innych warunkach akustycznych.
W ramach Częstochowskich Dni Muzyki Organowej w Częstochowie występowali wybitni organiści z Polski, Anglii, Francji, Holandii, Rosji i Węgier. Odbywały się również kursy mistrzowskie dla studentów akademii muzycznych prowadzone przez Daniela Rotha z Paryża, a następnie Davida Titteringtona z Londyna.

Foto: KKo

Skip to content