Zmiany w formie dokonywania opłat sądowych czekają interesantów korzystających z naszych sądów. Związane to jest z dalszymi etapami wprowadzania platformy e-Płatności. Już od 1 stycznia 2017 r. przez e-Płatności można uregulować opłatę sądową za pozew (wniosek), opłatę kancelaryjną (np. za wydanie odpisu orzeczenia) oraz dokonać zakupu znaku opłaty sądowej w formie elektronicznej. Kolejne zmiany dotyczą zakończenia sprzedaży papierowych znaków opłaty sądowej. Na czym polegają zmiany wyjaśnia rzecznik Sądu Okręgowego w Częstochowie, sędzia Dominik Bogacz:
– Na chwilę obecną regulowanie należności wygląda w ten sposób, że można je regulować w formie bezgotówkowej na rachunek bieżący dochodów właściwego sądu, albo z pomocą płatności elektronicznej lub wpłat gotówkowych bezpośrednio w kasie sądu, ewentualnie przy użyciu znaków opłaty sądowej. Tutaj właśnie następuje zmiana. Od 1 lipca 2018 roku likwidowane są znaki opłaty sądowej. Będą one funkcjonować wyłącznie w formie elektronicznej. E-znaki są generowane w systemie e-Płatności. Mogą być samodzielnie drukowane lub przedstawiane do skasowania w sądzie na ekranie urządzeń mobilnych.
Jak zapewnia sędzia Bogacz, zmiana nie niesie żadnych negatywnych konsekwencji dla petentów sądów. Wycofanie znaczków w dotychczasowej formie związane jest z rozwojem technologii. Jak daje się zauważyć, wprowadzanie platformy e-Płatności zyskało akceptację większości interesantów sądów.

ZD

Skip to content