Muzyczna inauguracja 28. Festiwalu “Gaude Mater”

1 maja w bazylice jasnogórskiej zespół „La Tempesta” pod batutą Jakuba Burzyńskiego zainaugurował muzycznie 28. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”.

Jakub Burzyński jest kierownikiem artystycznym oraz dyrygentem zespołu „La Tempesta”. Przed koncertem wyjaśnił znaczenie tejże nazwy:

– Po włosku „la tempesta” to burza. Ta nazwa odzwierciedla sposób interpretowania muzyki, który nam podoba się najbardziej. Lubimy emocje, ekspresję i burzliwość w prowadzeniu muzycznych fraz. Ta nazwa nawiązuje też do mojego nazwiska (śmiech).

„La Tempesta” wykonuje muzykę w nurcie wykonawstwa historycznie poinformowanego. Z wyjaśnieniami tegoż sformułowania spieszy Jakub Burzyński:

– W miarę możliwości używamy instrumentów pochodzących z epoki, w której powstały dane utwory. Są to oryginały lub kopie. Dzisiaj gramy koncert muzyki późnoklasycznej i mamy w składzie: skrzypce, klarnety, rogi, puzony, kotły i trąbki. Wszystkie te instrumenty pochodzą z epoki kompozytora. Dzięki temu możemy używać jako narzędzia brzmienia, którym dysponował. Staramy się operować tym brzmieniem w taki sposób, w jaki mogło być wykonywane w epoce kompozytora. Wiedza pochodząca z przekazów z epoki prowadzi do wykonania historycznie poinformowanego.

W repertuarze koncertu inaugurującego 28. MFMS „Gaude Mater” znalazły się utwory Franciszka Lessla: „Missa” z 1813 r., z poetyckimi tekstami Franciszka Wężyka, graduał „Benedicta et venerabilis” oraz Offertorium „Ave Regina”.

La Tempesta to jeden z czołowych polskich zespołów muzyki dawnej, założony w 1998 roku w Warszawie przez swego kierownika artystycznego, Jakuba Burzyńskiego. Wykonuje muzykę renesansu, baroku, klasycyzmu i romantyzmu w nurcie wykonawstwa historycznie poinformowanego. Ma w repertuarze m.in. dzieła Josquina (Missa Pange Lingua), Palestriny (Missa Papae Marcelli), Monteverdiego (Selva Morale), Schütza (Weihnachts-Historie, Musikalische Exequien), Carissimiego (Historia di Jephte), Stradelli (Lo Schiavo liberato), Vivaldiego (Gloria, Stabat Mater, motety solowe), Bacha (Magnificat, Pasja wg św. Jana, kantaty), Haendla (Mesjasz) czy Haydna (Msza nelsońska). Zespół występuje w głównych salach koncertowych oraz na festiwalach w kraju i za granicą (Roma Festival Barocco, Internationales H.I.F. Biber Festival Wien, Tage für Alte Musik Berlin i in.). Współpracował z Teatrem Wielkim w Poznaniu oraz Operą na Zamku w Szczecinie podczas wystawienia The Fairy Queen Purcella w reżyserii Michała Znanieckiego. Dokonał kilkunastu nagrań CD, w tym serię albumów poświęconych muzyce archiwum klasztoru na Jasnej Górze. Jest gospodarzem festiwalu Barok w Radości w Warszawie, bierze udział w cyklu wykonań wszystkich kantat J.S. Bacha na Uniwersytecie Warszawskim.

wykorzystano informacje ze stron: www.jasnagora.com i www.gaudemater.pl

MO

Skip to content