Muzyczne oblicze Bronisława Hubermana

12. Festiwal im. Bronisława Hubermana trwa. W czwartek (27 września) o godz. 19.00 odbędzie się koncert kameralny, w którym zaprezentują się dwa zespoły: Diverso String Quartet oraz Huberman Piano Trio. W programie tego drugiego pojawi się utwór, który ukazuje Bronisława Hubermana nie tylko jako wybitnego solistę, ale jako autora transkrypcji.

W roku 1923 wydawnictwo UNIVERSAL EDITION w Austrii opublikowało cykl transkrypcji Hubermana fortepianowych kompozycji Fryderyka Chopina i Franza Shuberta na skrzypce z fortepianem. Trudność każdej transkrypcji polega na umiejętnym przełożeniu materiału muzycznego przeznaczonego przez kompozytora na konkretny instrument i wykorzystujący jego możliwości, charakter brzmienia i specyfikę barwy. Transkrypcja nie może więc być jedynie dosłownym przepisaniem melodii z jednej pięciolinii na drugą, wymaga od autora szerokiej wiedzy muzycznej oraz podstaw kompozycji. Bronisław Huberman podjął się trudnego zadania przełożenia utworów jednoznacznie kojarzonych z muzyką fortepianową na jakże odmienne w swej budowie i charakterze skrzypce. Dodatkowym wyzwaniem było rozdzielenie kompozycji solo na instrument wiodący oraz akompaniament.
Już sam fakt wydania hubermanowskich opracowań przez uznane wydawnictwo nutowe z pewnością świadczyło o dużej wartości artystycznej tego materiału. Huberman często włączał go w programy swoich koncertów a także płyt.

Jedna ze wspomnianych transkrypcji – Walc op. 64 nr 2 Fryderyka Chopina – zaistniała na tegorocznym Festiwalu w dwojakiej formie: jako egzemplarz partytury zakupionej na aukcji w Izraelu, którą obejrzeć można na wystawie pamiątek po Hubermanie, przede wszystkim jednak jako punkt programu koncertu zespołu Huberman Piano Trio – Walca usłyszymy w interpretacji: Magdalena Ziarkowska – skrzypce oraz Barbara Karaśkiewicz – fortepian.