Do 27 kwietnia w Kinie Studyjnym OKF ILUZJA będzie można obejrzeć siedem filmów, prezentowanych i nagradzanych na światowych festiwalach, w ramach Festiwalu Filmowego Wiosna Filmów w Polsce 2017.
23. Festiwal Filmowy Wiosna Filmów, organizowany przez Fundację Działań Artystycznych i Filmowych “Ruchome Obrazy”,odbył się od 2 do 9 kwietnia 2017 roku w Warszawie. Widzowie obejrzeli filmy docenione na najlepszych międzynarodowych festiwalach przez jury, dziennikarzy, a także publiczność. Zaprezentowanych zostało ponad 60 tytułów.
W OKF ILUZJA przedstawianych jest 7 tytułów: nominowany aż w 11 kategoriach w tegorocznych Cezarach najnowszy film Françoisa Ozona “Frantz”, rewelację festiwali filmowych na całym świecie, a także ostatniego festiwalu w Cannes “Aquarius” z Sonią Bragą, nagrodzony Złotym Niedźwiedziem na ostatnim Berlinale film cenionej węgierskiej reżyserki Ildikó Enyedi “Dusza i ciało”, dramat z fenomenalną Catherine Deneuve oraz Catherine Frot “Dwie kobiety”, nominowany do Oscara 2017 w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny szwedzki komediodramat “Mężczyzna imieniem Ove”, zdobywcę nagrody FIPRESCI w Wenecji – adaptację powieści Guy de Maupassanta – dramat “Historia pewnego życia” oraz zdobywcę Grand Prix w Montrealu tragikomedię “Konstytucja”.

26.04. godz.16:15 DUSZA I CIAŁO Węgry 2017, reż. Ildikó Enyedi, 116 minut
Orygnalna historia miłosna o ludziach, którzy śnią ten sam sen, urzekająca subtelnością, humorem i niezwykłym podejściem do tematu alienacji. Mária jest młodą dziewczyną obdarzoną genialną pamięcią, ale skrytą i bardzo zamkniętą w sobie. Z rosnącą fascynacją obserwuje ją Endre – dyrektor finansowy firmy, w której oboje pracują. Dwoje bohaterów łączy uczucie, którego nie potrafią wyrazić w świecie rzeczywistym. Uda im się to dopiero w snach, gdzie spotkają się pod postaciami łani i jelenia.
Festiwale/Nagrody:
2017 – Złoty Niedźwiedź dla najlepszego filmu na 67. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie
2017 – Nagroda FIPRESCI na 67. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie
2017 – Nagroda jury ekumenicznego na 67. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie

27.04 godz.16.15 AQUARIUS Brazylia 2016, reż. Kleber Mendonça Filho, 142 minuty
Rewelacja ostatniego festiwalu w Cannes z fantastyczną Sonią Bragą w roli głównej. Clara, 65-letnia wdowa i emerytowana krytyczka muzyczna, przyszła na świat w tradycyjnej rodzinie w nadmorskim mieście Recife w północno-wschodniej Brazylii. Kobieta jest ostatnią rezydentką Aquariusa – oryginalnego dwupiętrowego budynku zbudowanego w latach 40. z przeznaczeniem dla kasy wyższej. Wszystkie sąsiedzkie mieszkania zostały nabyte przez spółkę, które ma inne plany co do działki. Clara nie zamierza się jednak wyprowadzać, w związku z czym wikła się w zimną wojnę z deweloperem. Napięcie spowodowane konfliktem burzy spokój bohaterki, ale także wytrąca ją z codziennej rutyny i wprawia w zadumę nad przeszłością i przyszłością.
Festiwale/Nagrody:
2016 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes 2016 – Złota Palma, Queerowa Palma (nominacje)
2016 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Sydney – najlepszy film (nominacja)

25.04 god.18.20 MĘŻCZYZNA IMIENIEM OVE Szwecja 2015, reż. Hannes Holm, 116 minut
Najlepsza komedia europejska 2016 roku, której bohaterem jest – mieszkający w spokojnym szwedzkim miasteczku – owdowiały, dobiegający sześćdziesiątki Ove. Po śmierci ukochanej żony życie straciło dla niego sens. Z dnia na dzień bohater coraz mocniej pogrąża się w depresji i myślach samobójczych. Pewnego dnia do domu po drugiej stronie ulicy wprowadza się małżeństwo z dwojgiem dzieci. Pierwsze spotkanie Ove z nowymi sąsiadami nie zwiastuje niczego dobrego – ciężarna Parvaneh taranuje samochodem skrzynkę na listy należącą do zgorzkniałego samotnika. Wkrótce jednak, nieoczekiwanie dla siebie samego, Ove zyska nową przyjaciółkę…
Festiwale/Nagrody:
2017 – Oscar 2017 – najlepszy film nieanglojęzyczny (nominacja), najlepsza charakteryzacja (nominacja)
2017 – AARP Movies for Grownups Awards – najlepszy film zagraniczny (nominacja)
2017 – Stowarzyszenie Krytyków Filmowych z Ohio, Houston, Karoliny Północnej, Phoenix, San Diego, Saint Louis – najlepszy film nieanglojęzyczny (nominacje)

25.04 godz. 16.15 FRANTZ Francja 2016, reż. François Ozon, 113 minut
Nowy film francuskiego mistrza suspensu i delikatnej erotyki – Françoisa Ozona – to stylowa i sugestywna mieszanka romansu i kryminału w stylu retro. Niewielkie niemieckie miasto – lata 20. tuż po wojnie. Młoda Niemka – Anna odwiedza miejsce spoczynku poległego na froncie narzeczonego. Ku swemu zdumieniu, dziewczyna spotyka nad grobem Frantza tajemniczego mężczyznę obcego pochodzenia. Mężczyzna – Adrien okazuje się przybyszem z Francji. Przedstawia się jako przyjaciel zmarłego. Z biegiem czasu między Francuzem a Anną zaczyna się rodzić osobliwa więź. Tylko czy Adrien rzeczywiście jest tym, za kogo się podaje?
Festiwale/Nagrody:
2017 – Cezary 2017, 11 nominacji, w tym: najlepszy film, najlepsza reżyseria, najlepszy aktor, najlepszy scenariusz adoptowany, kostiumy, muzyka, montaż
2016 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Wenecji 2016 – nagroda dla najlepszej młodej aktorki Pauli Beer, Złoty Lew dla najlepszego filmu (nominacja)

26.04 godz.18:20 DWIE KOBIETY Francja 2017, reż. Martin Provost, 117 minut
Dramat, którego siłą napędową są dwie wybitne francuskie aktorki – Catherine Deneuve i Catherine Frot. Claire – samotna matka przed pięćdziesiątką wiedzie nudne, monotonne życie. Każdy kolejny dzień niczym nie różni się od poprzedniego. Wszystko zmienia się w momencie, gdy bohaterka odbiera telefon od Beatrice – siedemdziesięcioparoletniej kobiety, która kilka dekad temu była kochanką jej ojca. Szybko okazuje się, że Beatrice jest całkowitym przeciwieństwem Claire, ale obie panie łączy o wiele więcej, niż mogłyby przypuszczać…
Festiwale/Nagrody:
2017 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie, konkurs główny

27.04 godz.18:45 KONSTYTUCJA Chorwacja, Czechy, Słowenia, Macedonia 2016, reż. Rajko Grlić, 90 minut
Bohaterowie tej tragikomedii różnią się pod względem statusu społecznego, orientacji seksualnej, przekonań politycznych i religijnych, ale łączy ich nie tylko miejsce, w którym żyją, lecz również demony przeszłości, ściśle powiązane z trudną historią stosunków serbsko-chorwackich. Vjeko jest 60-letnim nauczycielem w liceum, który poświęcił całe swoje życie badaniu chorwackiej historii i języka. Mieszka w zaniedbanym lokum wraz ojcem, przykutym do łóżka byłym oficerem Ustasze – faszystowskiej armii chorwackiej. Na domiar złego przed niespełna rokiem tragicznie zginął partner Vjeko, wiolonczelista Bobo. Pozbawiony chęci do życia bohater jedyną radość znajduje w wieczornych spacerach, podczas których prowokacyjnie włóczy się po mieście w makijażu i kobiecym ubraniu. Pewnej nocy zostaje pobity przez grupę wyrostków aż do utraty przytomności. W szpitalu Maja – dobiegająca pięćdziesiątki pielęgniarka, rozpoznaje we Vjeko lokatora tej samej kamienicy, której piwnicę zamieszkuje. Maja pomaga Vjeko wrócić do domu, gdzie zaczyna opiekować się nie tylko nim, ale również jego kalekim ojcem. W zamian Vjeko zgadza się pomóc mężowi Mai – dyslektycznemu policjantowi Ante – przygotować się do egzaminu z konstytucji chorwackiej. Ante jest Serbem i tylko z tego tytułu wciąż napotyka na nieprzyjemności w pracy. Tak rozpoczyna się opowieść o trojgu kompletnie różnych ludzi, którzy nieoczekiwanie i wbrew własnej woli uzależniają się od siebie.
Festiwale/Nagrody:
2017 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Santa Barbara – najlepszy film nieanglojęzyczny
2016 – Grand Prix dla najlepszego filmu na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Montrealu
2016 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Słowenii – nagroda dla najlepszej koprodukcji o mniejszościach, nagroda za najlepsze kostiumy
2016 – Cinedays Film Festival w Macedonii

czestochowskie24

Polityka prywatności: Redakcja czestochowskie24.pl zastrzega wszelkie prawa do portalu. Użytkownicy mogą pobierać i drukować fragmenty zawartości portalu informacyjnego czestochowskie24.pl wyłącznie do użytku osobistego. Publikacja, rozpowszechnianie zawartości niniejszego portalu lub jej sprzedaż (także framing i in. podobne metody), są bez uprzedniej pisemnej zgody redakcji zabronione i stanowią naruszenie ustaw o prawie autorskim, ochronie baz danych i uczciwej konkurencji - będą ścigane przy pomocy wszelkich dostępnych środków prawnych.

Skip to content