Jak wypromować stronę internetową w wyszukiwarce Google?

Artykuł sponsorowany


Jak wypromować stronę internetową w wyszukiwarce Google? Jak długo trzeba czekać na efekty? Internet to medium, którego popularność z roku na rok rośnie, a już dzisiaj większość z nas nie wyobraża sobie dnia bez Facebooka czy stron, które wzbudzają nasze zainteresowanie. Obecnie w sieci rozmawiamy z naszymi przyjaciółmi, dowiadujemy się co u nich słychać, szukamy informacji na interesujące tematy czy dokonujemy zakupów. Miliony użytkowników codziennie odwiedza strony internetowe. Jest to więc doskonała okazja, aby na nich zarobić.

Zakładając własną stronę trzeba pamiętać, że nie od razu stanie się ona popularna i należy poświecić sporo czasu zanim ktoś zechce poczytać naszego bloga lub kupić produkt w naszym sklepie. Najlepszym źródłem ruchu użytkowników niezmiennie od wielu lat jest wyszukiwarka Google. To właśnie z niej przychodzą do nas ludzie, którzy w danym momencie szukają wiedzy lub są zainteresowani konkretnym produktem lub usługą.

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Pozycjonowanie i optymalizacja strony – jak się do tego zabrać i na co zwrócić uwagę?
  2. Google Moja Firma – jak pokazać się klientom lokalnym w Google
  3. Google Ads – czym jest płatna reklama w wyszukiwarce
  4. Jak prowadzić bloga firmowego

Pozycjonowanie i optymalizacja strony

Pozycjonowanie strony to proces prowadzący do polepszenia widoczności witryn w wyszukiwarkach takich jak Google. Dzięki wysokim pozycjom na popularne słowa kluczowe na naszą stronę internetową zaczną wchodzić użytkownicy, którzy w danym momencie szukają konkretnej informacji, produktu czy usługi.

– Promowanie strony internetowej w Google za pomocą pozycjonowania jest obecnie najlepszym i najpopularniejszym sposobem na dotarcie do stargetowanych użytkowników. Dzięki pozycjonowaniu nasi kontrahenci docierają ze swoją ofertą do nowych klientów, którzy coraz chętniej korzystają z Internetu do zakupu towarów czy zlecają wykonanie usług – mówi Kordian Minkina z firmy Rankit.pl, zajmującej się marketingiem w wyszukiwarce Google.

Jak wypromować stronę internetową w Google dzięki pozycjonowaniu?

Wybór słów kluczowych

Pierwszym krokiem jaki musisz wykonać jest wybór słów kluczowych, na jakie chcesz pozycjonować swoją stronę internetową w Google. Dokładna analiza fraz pozwoli określić plan dalszych działań. Nie zawsze słowa z największą popularnością będą najbardziej opłacalne. Z reguły lepiej postawić na dużą ilość rozbudowanych wyrażeń, które łatwiej nam będzie wypozycjonować, ponieważ nie są tak bardzo oblegane jak słowa ogólne. Do wyboru słów kluczowych przydatne będzie darmowe narzędzie od Google – Keyword Planner Tool oraz platformy takie jak Semstorm czy Senuto.

Optymalizacja strony

Optymalizacja strony to działania wykonywane na samej witrynie w celu polepszenia jej. Odpowiednia optymalizacja polegająca między innymi na dostosowaniu jej struktury, przygotowaniu wysokiej jakości treści napisanych pod słowa kluczowe, ustawieniu tytułów i opisów jest podstawą do osiągnięcia czołowych pozycji w wyszukiwarce Google.

Budowanie popularności – link building

Budowanie popularności nazywane jest link buildingiem czy zdobywaniem odnośników (klikalnych linków) na zewnętrznych stronach internetowych. Działa to na zasadzie poleceń. Jedna strona poleca drugą. W pozyskiwaniu linków należy postawić na jakość. Jeden wysokiej jakości link przynosi lepsze rezultaty niż tysiące odnośników ze stron z dużą ilością spamu.

Kiedy efekty pozycjonowania będą widoczne

Pozycjonowanie stron w wyszukiwarce Google to usługa długofalowa, co oznacza, że efekty pracy pozycjonera lub agencji są widoczne dopiero po pewnym czasie. Czas ten uzależniony jest od kilku czynników takich jak ilość i konkurencyjność słów kluczowych, budżet jaki klient może przeznaczyć na działania SEO oraz umiejętności pozycjonera. Nie każde działania przynoszą oczekiwane efekty w postaci poprawy widoczności, a nie profesjonalne podejście często kończy się banem lub filtrem ze strony wyszukiwarki Google.

Możemy założyć, że czas potrzebny na wypozycjonowanie regionalnych słów kluczowych do Top10 wyników to od 3 do 6 miesięcy, a na frazy bardziej konkurencyjne około jednego roku. Nie jest to jednak reguła i wartości te są bardzo różne.

Niewątpliwą zaletą pozycjonowania jest jednak długo utrzymujący się efekt, na który warto poczekać. Dobrze wypozycjonowana strona z dnia na dzień nie straci swojej widoczności, nawet jeśli przestaniemy ją pozycjonować. W przeciwieństwie do Google Ads nie jesteś ograniczony budżetem i ilością kliknięć.

Google Moja Firma – pokaż się lokalnym klientom

Wyszukiwarka Google dzięki wykorzystaniu mechanizmów geolokalizacji potrafi określić miejsce, w którym aktualnie się znajdujemy i na tej podstawie na część słów kluczowych przedstawić nam wyniki dopasowane do naszego położenia. Przykładowo, jeśli znajdujemy się aktualnie w Częstochowie i wpiszemy w oknie wyszukiwarki wyrażenie „mechanik samochodowy” otrzymamy mapkę z firmami, które oferują usługę naprawy samochodów w naszym pobliżu.

Dzięki wynikom lokalnym Google małe lokalne firmy mogą skutecznie konkurować nawet z największymi brandami, którzy posiadają ogromne środki na marketing. Aby strona internetowa Twojej firmy pojawiała się mapkach Google wystarczy założyć darmowy profil w Google Moja Firma. Jest to o tyle ważne, że mapki z reguły pojawiają się nad wynikami organicznymi.

Jak założyć darmowy profil w Google Moja Firma

Aby założyć profil w Google Moja Firma musimy posiadać fizyczny adres naszej firmy. Może to być siedziba biura, wirtualny adres czy miejsce naszego zamieszkania. Będzie nam to potrzebne do weryfikacji profilu, na nasz adres Google wyśle list z kodem, który będziemy musieli wpisać w panelu GMF.

Jeśli chcemy, aby nasza wizytówka wyświetlała się wysoko na zapytania związane z miastem jak Częstochowa, ważnym jest, aby adres jaki weryfikujemy znajdował się w obrębie miasta. Jeżeli posiadamy siedzibę w jednej z podmiejskich miejscowości istnieje bowiem duża szansa, że nasza wizytówka nie pojawi się w wynikach. Wszystko zależy od lokalizacji użytkownika oraz słowa kluczowe jakie wpisze w Google.

Aby założyć profil Google Moja Firma należy wejść na stronie https://www.google.com/intl/pl_pl/business/ i zalogować się. Do zarządzania kontem wymagane jest posiadanie konta Google, co nie jest równoznaczne z korzystania z usługi Gmail. Całą operację możemy wykonać za pomocą naszego firmowe maila. Przy okazji warto wspomnieć, że maile we własnej domenie wyglądają profesjonalniej niż konta typu buziaczekxx@o2.pl czy kasiamotylekxx@wp.pl. Zwróćcie na to uwagę.

Po zalogowaniu się do panelu zobaczymy następujący widok:

W następnych krokach postępujemy zgodnie ze wskazówkami. W oknie dialogowym wpisujemy wyświetlaną nazwę firmy, bez imienia i nazwiska. Co istotne nie należy w tym miejscu upychać na siłę słów kluczowych. Google od pewnego czasu blokuje wizytówki, które działają w ten sposób.

Kolejnym krokiem będzie podanie siedziby firmy, która będzie wyświetlana w wynikach. Na ten adres otrzymamy list z kodem weryfikacyjnym. Dostarczenia listu z kodem z doświadczenia trwa około dwóch tygodni. Jeśli po tym czasie nadal list nie wyląduje w naszej skrzynce pocztowej, należy poprosić o jego ponowne wysłanie.

Po weryfikacji otrzymasz pełny dostęp do wizytówki Google Moja Firma. Wizytówkę należy uzupełnić o odpowiednie dane takie jak:

  • Kategoria – branża w jakiej działa Twoja firma
  • Obsługiwane obszary
  • Godziny otwarcia
  • Numery telefonów
  • Opis firmy
  • Adres strony

Po założeniu i uzupełnieniu wizytówki powinniśmy systematycznie dbać o jej aktualizację. Warto poprosić klientów o wyrażenie opinii i ocenę naszej firmy, to pomoże ją lepiej pozycjonować. Wizytówki Google Moja Firma to szybka i co najważniejsze darmowa metoda na promocję strony w Google.

Google Ads (kiedyś Google Adwords) to system reklamowy Google, jaki daje możliwość wyświetlania linków sponsorowanych w wyszukiwarce oraz reklam w sieci reklamowej (inne strony internetowej, filmy, aplikacje). Google Ads to system typu PPC (Pay Per Click) co w praktyce oznacza, że płacimy za każde kliknięcie w naszą reklamę. Reklamy emitowane w systemie Google Ads wyświetlają się zwykle nad organicznymi wynikami wyszukiwania (również nad mapami) oraz pod spodem. Oznaczone są podpisem Reklama.

Reklamy Google Ads wyświetlane są na podstawie słów kluczowych wybranych przez użytkownika. System działa na zasadzie aukcji, w której licytuje się koszt każdego kliknięcia. Jak nietrudno się domyślić – czym większa konkurencja, tym większa będzie opłata za klik w nasz link.

Nie zawsze jednak oferta z najwyższą stawką pojawi się na pierwszym miejscu, chociaż jest to również istotne. System Google Ads bierze pod uwagę jeszcze inne czynniki takie jak jakość reklamy i strony docelowej, progi rankingu reklamy (minimalna stawka wymagana do wyświetlenia reklamy na określonej pozycji), kryteria wyszukiwania (np. lokalizacja użytkownika, czas wyszukiwania) oraz oczekiwany wpływ rozszerzeń i innych formatów reklam na podstawie, których wyliczany jest ranking reklamy, który decyduje o kolejności wyświetlania reklam.

Niewątpliwym plusem reklamy Google Ads jest fakt, że nasze linki sponsorowane wyświetlają się w wyszukiwarce zaraz po wpłaceniu budżetu i ustawieniu kampanii. Dopóki na koncie znajdują się środki reklama będzie wyświetlana. Tego typu promocja strony internetowej sprawdzi się więc wszędzie tam, gdzie szybko chcemy promować nasze produkty i usługi.

Należy jednak mieć na uwadze dużą konkurencję, która często potrafi działać nieuczciwie i klikać w linki rywalizujących firm, przez co wyklikuje budżet. Po wyklikaniu budżetu reklama przestaje być emitowana w Google i należy dodać nowe środki. Ile kosztuje reklama w Google Ads? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. To zależy – od branży, konkurencji, słów kluczowych i ich ilości. Zmiennych jest bardzo dużo, a każda nisza rządzi się swoimi prawami.

Prowadzenie bloga firmowego

Blog na stronie firmowej może okazać się bardzo przydatnym narzędziem w reklamowaniu strony w Internecie. Dzięki prowadzeniu bloga możemy wypromować swoją firmę jako eksperta w naszej branży. Ponadto dzięki treściom i częstym aktualizacjom nasza strona będzie zyskiwała widoczność w wyszukiwarce. Google lubi świeże treści, które są chętnie czytane przez użytkowników. Jak prowadzić bloga, żeby chcieli go czytać ludzie? Kilka wskazówek:

  • Pisz o tematach, których szukają użytkownicy

Aby blog spełniał swoją funkcję i był interesujący, artykuły, które piszemy powinny być przygotowane według potrzeb użytkowników. Nie pisz na tematy, których nie szukają ludzie. Jak znaleźć tematy, których szukają użytkownicy? Możesz wykorzystać do tego fora internetowe i grupy na Facebooku. Sprawdź co interesuje czytelników w Twojej branży i jakie mają problemy. Przydatne mogą okazać się też podpowiedzi Google oraz analiza konkurencji.

  • Pisz prostym językiem

Nie ma potrzeby pisania zawiłym i skomplikowanym językiem. Użytkownicy lubią proste treści i lekki styl. Jeśli nie ma takiej potrzeby nie stosuj technicznych zwrotów, a jeśli już jest to konieczne wyjaśniaj ich znaczenie w nawiasach lub odsyłaj czytelników do źródła, gdzie jest to lepiej wytłumaczone.

  • Dodaj obrazki

Pamiętaj, że treść, którą tworzyć jest bardzo ważna, ale jej prezentacja jest jeszcze ważniejsza. Obrazki nie tylko urozmaicą tekst, ale mogą przydać się w pozyskaniu dodatkowego ruchu z Google Images. W niektórych przypadkach obrazki pokazują się nawet w wynikach organicznych. Ponadto często łatwiej coś pokazać obrazem niż wytłumaczyć w słowach. Pamiętaj, że dodając obrazy na stronę trzeba zadbać o ich odpowiednią jakość i wagę. Jeśli obrazki będą „ciężkie” strona będzie się wolno ładować, co prawdopodobnie zniechęci użytkownika.

  • Trzymaj jednolity styl

Jeśli od początku zdecydowałeś się pisać do swoich czytelników na „Ty” stosuj tą zasadę do samego końca. To samo dotyczy czasu w jakim przygotowana jest treść. Badania pokazały, że treści pisane bezpośrednim językiem przynoszą najlepsze rezultaty.

  • Przed publikacją przeczytaj tekst ponownie

Przed publikacją artykułu na blogu należy go ponownie przeczytać i sprawdzić czy nie zawiera błędów stylistycznych, językowych czy ortograficznych. Dzięki temu można nanieść korekty i lepiej dopracować treść.

Reklama strony internetowej w Google przynosi bardzo dobre rezultaty w postaci ruchu użytkowników, którzy faktycznie są w danym momencie zainteresowani konkretnym tematem. Takich użytkowników najłatwiej „przekuć” w klientów naszej firmy. Jak widać dróg do osiągnięcia celu jest kilka. Zaczynając od pozycjonowania, profilu Google Moja Firma, przez Adwords, a kończąc na prowadzeniu i rozwijaniu bloga. Które działania przynoszą najlepsze rezultaty?

Najlepiej działać synergicznie i łączyć wszystkie powyższe metody. Ograniczeniem jak zwykle są pieniądze, czas a często i brak wiedzy. Jeśli chcesz prowadzić działania marketingowe w Google we własnym zakresie należy pamiętać, że pozyskanie wiedzy i odpowiednich metod zajmie sporo czasu, który często lepiej poświęcić na rozwój własnej strony, firmy, usług czy produktów, a działania reklamowe w wyszukiwarce Google zlecić profesjonalnej firmie.