W piątek 9 czerwca, o godz. 19:00 w Sali Koncertowej Filharmonii Częstochowskiej zabrzmi „Niemieckie Requiem” Johannesa Brahmsa.
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej
Chór Filharmonii Częstochowskiej „Collegium Cantorum” (przygotowanie Janusz Siadlak)
Chór Filharmonii Łódzkiej (przygotowanie Dawid Ber)
Ewa Biegas – sopran, Adam Szerszeń – baryton
Adam Klocek – dyrygent
W programie: Johannes Brahms – Niemieckie Requiem op. 45
Niemieckie Requiem zajmuje szczególne miejsce w całej twórczości Johannesa Brahmsa.
Kompozytor w swoim dziele mówi fragmentami Pisma Świętego, z którego sam dokonał wyboru wersetów ksiąg Starego i Nowego Testamentu, tworząc idealną artystycznie kompilację tekstów. Muzyka niezwykle konsekwentnie podąża za warstwą słowną.
Brahms rozpoczyna dzieło ewangeliczną obietnicą: „Błogosławieni, którzy się smucą, albowiem oni będą pocieszeni”.
Niemieckie Requiem przeznaczone jest na wielką orkiestrę symfoniczną, chór mieszany oraz solistów – baryton (cz. III i VI) i sopran (cz. V).
Brahms nadając tytuł, nawiązał do mszy żałobnej obecnej w liturgii rzymskiej, jednak pod względem formalnym kompozycja ma niewiele wspólnego z missa pro defunctis.
Celowo odróżnił dzieło od wszelkich kantat, oratoriów kościelnych i mszy.
Wielokrotnie podkreślał uniwersalny charakter i przeznaczenie dzieła. Jak sam pisał: „Jeśli chodzi o tekst wyznam, że nazwę niemieckie chętnie zastąpiłbym słowem ludzkie”.