Podczas prac związanych z budową pętli autobusowej na ulicy Piłsudskiego przy dworcu głównym PKP w Częstochowie ekipy budowlane natrafiły na ruiny podpiwniczeń.
Nie wiadomo czy odkryte budowle pamiętają czasy kolei warszawsko – wiedeńskiej. Wiadomo natomiast, że wcześniej znajdowały się tam postmodernistyczne budowle, które je zastąpiły. Wykonawca inwestycji wraz z pracownikami i dyrekcją są w trakcie przeprowadzania konsultacji i wizji lokalnych. O szczegółach mówi rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu w Częstochowie, Maciej Hasik:
– Wszystko wskazuje na to, że nie są to żadne wartościowe wykopaliska. Poza częściowo zapadniętymi podpiwniczeniami nic tam nie ma.
Wokół odkrycia narosły też plotki, które Maciej Hasik dementuje.
– Pragnę też zdementować informacje, które pojawiły się w przestrzeni publicznej, ze oprócz podpiwniczeń znaleziono jakieś szczątki. Nie ma takiej sytuacji i jeśli nic się w tym temacie nie zmieni to myślę, ze za kilka dni będziemy mieć pełną wiedzę na temat znaleziska.
Prace przy ulicy Piłsudskiego, gdzie doszło do odkrycia ruin to jeden z elementów budowy trzech węzłów przesiadkowych. Jest to bardzo ważna inwestycja zarówno dla mieszkańców miasta, jak i regionu.
– Realizacja budowy węzłów przesiadkowych trwa. Jest to specyficzna inwestycja, bo realizowana przez jednego wykonawcę w trzech lokalizacjach jednocześnie. Nie było czegoś takiego wcześniej i to też jest jakaś nauka dla nas. Nie mniej na razie przeprowadzane są te prace płynnie i w związku z tym informujemy na bieżąco o kolejnych zmianach w organizacji ruchu – dodaje Maciej Hasik.
Największym celem inwestycji jest ułatwienie komunikacji przesiadkowej oraz odciążenie ruchu drogowego w sercu Częstochowy.
– 220 tys mieszkańców Częstochowy to jedno, ale 40 tys (a takie są szacunki) mieszkańców regionów okolicznych miejscowości powiatów i subregionu północnego codziennie do Częstochowy przybywa, a mieszkają poza miastem. Jeśli część z nich będzie w stanie zrezygnować dzięki tym ułatwieniom ze swojego transportu to będzie to co chcemy osiągnąć, dzięki tej inwestycji – mówi rzecznik.
Budowa węzłów przesiadkowych w Częstochowie jest jedną z największych inwestycji infrastrukturalnych współfinansowanych z budżetu Unii Europejskiej na lata 2014-2020. Koszt przebudowy okolic trzech dworców to blisko 70 mln zł.
BNO