Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad dokona oceny oddziaływania autostrady A1 w zakresie emisji hałasu na odcinku, na którym wcześniej miasto przeprowadziło pomiary.

Na nadmierny poziom hałasu w rejonie nowo wybudowanej Autostrady Bursztynowej skarżyli się nie tylko mieszkańcy Częstochowy, ale również mieszkańcy sąsiednich gmin. Miasto wielokrotnie występowało do GDDKiA z wnioskami o przeprowadzenie oceny oddziaływania autostrady na środowisko w zakresie emisji hałasu i podjęcie stosownych działań ograniczających uciążliwości. Jak ma wyglądać ta analiza, wyjaśnia Tomasz Jamroziński kierownik biura prasowego Urzędu Miasta Częstochowy:

Analizę w cztery miesiące ma wykonać firma Ekkom z Krakowa za kwotę 208 tys. 485 zł. Analiza ma na celu określenie rzeczywistego oddziaływania drogi na jakość powietrza oraz oceny skuteczności zastosowanej ochrony terenów zabudowy mieszkaniowej przed hałasem. Jak wyjaśnia GDDKiA, pomiary oraz obliczenia hałasu drogowego muszą być zrealizowane przez akredytowane laboratorium. W każdym z wyznaczonych 17 punktów pomiarowych wykonane będą ciągłe, 24-godzinne pomiary poziomu hałasu. Pomiary stężenia dwutlenku azotu zostaną wykonane w ośmiu punktach. Równolegle w tych samych lokalizacjach, wykonane zostaną pomiary natężenia ruchu.

Uzyskane wyniki pomiarowe zostaną porównane z wartościami dopuszczalnymi. Wskazane zostaną miejsca ewentualnych przekroczeń. Jeżeli badania hałasu wykażą przekroczenia, wykonawca przedstawi propozycje odpowiednich zabezpieczeń:

W przypadku ekranów akustycznych określi ich lokalizację, parametry, rodzaj i kolorystykę. Jeżeli pomiary stężenia dwutlenku azotu wykażą przekroczenia jakości powietrza, wykonawca zaproponuje działania naprawcze, np. wykonanie pasów zielni izolacyjnej, ich lokalizację, szerokość, długość oraz gatunki roślin. W przypadku wskazań nowych lub dodatkowych rozwiązań ochrony środowiska wykonawca ma przedstawić różne możliwe warianty zabezpieczeń. Jeżeli zajdzie taka konieczność, musi ustalić i uzasadnić konieczność ustanowienia obszaru ograniczonego użytkowania. To obejmie także określenie granic terenu, na którym należy utworzyć ten obszar.

Wykonane będą całodobowe pomiary hałasu, które przeprowadzone będą wyłącznie w dni robocze. Punkty pomiarowe będą zlokalizowane w miejscach o największym oddziaływaniu hałasu drogowego.

Skip to content