Częstochowa zajęła 3. miejsce w Rankingu Miast Przyjaznych Kierowcom w kategorii miast poniżej 300 tys. mieszkańców. Takie zestawienie co roku opracowuje Oponeo.
Większe polskie miasta podzielono na dwie kategorie – poniżej i powyżej 300 tys. mieszkańców. Każde oceniono za miniony rok według kilku kryteriów, takich jak średnia prędkość jazdy, funkcjonowanie strefy płatnego parkowania, liczba stacji ładowania aut elektrycznych, dostępność carsharingu, ceny paliw, koszty wymiany opon, koszty ubezpieczeń oraz liczba odnotowanych kolizji.
W tegorocznym zestawieniu Częstochowa spadła o jedno miejsce w porównaniu do zeszłego roku, ale nadal utrzymuje się na podium, potwierdzając swoją pozycję miasta przyjaznego kierowcom. Spadek na 3. miejsce w dużej mierze wynika z nieco wyższych cen paliw w 2023 r. w naszym mieście, a także nieco niższych średnich prędkości, z jakimi kierujący mogli poruszać się po mieście w minionym roku. Wynikało to oczywiście głównie z prowadzonych jeszcze w 2023 r. w Częstochowie dużych inwestycji drogowych związanych z przebudową DK-91 oraz DK-46, które powodowały utrudnienia w ruchu i zmniejszały płynność poruszania się po centrum i poza nim.
Miasto dysponowało jednocześnie – w ocenie autorów rankingu – kilkoma atrakcyjnymi atutami. Częstochowscy kierowcy płacili relatywnie niskie składki na ubezpieczenie OC (taniej, wg rankingu, jest jedynie w Toruniu) – a na te niskie składki niewątpliwy wpływ miała stosunkowo nieduża liczba kolizji w przeliczeniu na 1 tys. mieszkańców Częstochowy (w zestawieniu z innymi miastami). Lokalnym kierowcom pieniądze zostawały w portfelu także przy wymianie opon – tańszy niż Częstochowa był tu jedynie Radom. Atutem naszego miasta jest strefa płatnego parkowania (SPP) – oceniona jako bardzo dobrze funkcjonująca. To powód do satysfakcji z punktu widzenia miejskiego samorządu, bo to on określa zasady regulujące tę strefę. Wysoką punktację otrzymaliśmy też za liczbę godzin, w których obowiązują opłaty za postój, a także za koszty pozostawienia auta w SPP. Naszą zaletę stanowi także dostępność miejsc na parkingach typu Park’n’Go. Bardzo przyzwoitą ocenę Częstochowa uzyskała również za infrastrukturę stacji ładowania dla samochodów elektrycznych.
Twórcy rankingu wskazują, że słabszym punktem miasta są ceny paliw – zatem kwestia całkowicie zależna od rynku, poza wszelkim wpływem lokalnej administracji. Poprawy można spodziewać się na pewno w sferze płynności – z uwagi na zakończone już strategiczne zadania drogowe, które spowalniały ruch oraz trwające realizacje kolejnych połączeń międzydzielnicowych.
Wyżej na podium pomogłaby Częstochowie stanąć także możliwość wynajęcia aut „na minuty” – to jednak znowu kwestia dotycząca rynku tego rodzaju usług, który rządzi się prawami popytu.
Przypomnijmy, że Częstochowa osiągała jeszcze wyższe lokaty w ścisłym topie rankingu Oponeo – w tym 1. miejsce w roku 2020. Miastu udaje się więc dotychczas utrzymywać w czołówce.
W ramach swoich kompetencji samorząd rok po roku inwestuje w rozwój infrastruktury drogowej, ale także w lepszą komunikację rowerową, transport publiczny czy bezpieczeństwo pieszych – pod hasłem ,,Lepsza komunikacja w Częstochowie”.
Sztandarowymi inwestycjami tego miejskiego programu były w ostatnich latach wspomniane przebudowy lokalnego odcinka DK-91 oraz DK-46 – oba zadania wychodzące daleko poza lokalne potrzeby usprawnienia ruchu w samym mieście, bo włączające je w ogólnokrajową sieć drogową. Inwestycją, która poprawi elastyczność ruchu, przenosząc jego część poza obszar ścisłego centrum, jest z kolei trwająca właśnie budowa połączenia ulic Krakowskiej i 1 Maja. Rozrzedzi ona znacznie ruch m.in. w ,,Alejach” czy w alei Wolności.
Miasto nie poprzestaje na ułatwianiu życia kierowcom, ale stawia przede wszystkim na zrównoważony rozwój komunikacji, obejmujący transport zbiorowy (niedawna modernizacja linii tramwajowej, planowana budowa nitki do dzielnicy Parkitka, zakupy niskoemisyjnych autobusów) oraz infrastrukturę rowerową (choćby oddane do użytku zupełnie niedawno ścieżki w Parku Lisiniec czy rowerowe elementy każdej większej inwestycji drogowej). Priorytetem miasta jest całościowe, racjonalne kształtowanie obszaru komunikacji nie tylko w kontekście wyzwań infrastrukturalnych, ale także ekologicznych czy klimatycznych.
Wszelkie dane zebrane w rankingu oraz m.in. możliwość porównania danych z ostatnich pięciu lat – na portalu Oponeo.
Źródło: UM Częstochowa