Zakupy on-line/fot. gov.pl

Dzień Praw Konsumenta to międzynarodowe święto, obchodzone rokrocznie 15 marca. Po raz pierwszy obchody odbyły się w 1983 roku, w rocznicę przemówienia prezydenta Johna F. Kennedy’ego, wygłoszonego 21 lat wcześniej,  w Kongresie Stanów Zjednoczonych. Dotyczyło ono projektu ustawy o ochronie praw konsumenta.

W tym dniu warto uzmysłowić sobie (i zapamiętać!), że w przypadku oszustwa lub innych uchybień, kupujący ma pełne prawo do roszczeń z tego tytułu. Wojciech Krogulec, Miejski Rzecznik Konsumentów w Częstochowie zaznacza, że konsumenci często nieświadomie stykają się z nieuczciwymi praktykami producentów.

– W przypadku promocji najczęstszym problemem, z którym konsumenci mają do czynienia, jest wyłączanie odpowiedzialności sprzedawcy za wady towarów lub brak możliwości reklamacji – co jest nieprawdą. Ponadto zdarza się też, że producent informuje, że wszystkie produkty podlegają promocji, a małym druczkiem jest dopisane, że najnowsza kolekcja nie podlega owej zniżce – to zwyczajne wprowadzanie w błąd.

Krogulec mówi również, że konsumenci w przypadku chęci zwrotu wadliwego produktu, mają do wyboru dwie opcje:

– Każdy towar kupiony od przedsiębiorcy mamy prawo zareklamować u sprzedawcy, gdy ujawnia się jakakolwiek wada produktu. Mamy tutaj do czynienia też z gwarancją – od konsumenta zależy, z których uprawnień – reklamacji czy gwarancji – chcemy skorzystać.

Jeżeli reklamacja nie zostanie uwzględniona, a nie zgadzamy się z tą decyzją, wówczas powinniśmy się skontaktować ze swoim Rzecznikiem Praw Konsumenta lub z Delegaturą Inspekcji Handlowej.

LN

Skip to content