W czwartek 6 października w kościele Najświętszego Imienia Maryi odbył się koncert kameralny XVII edycji Częstochowskich Dni Muzyki Organowej, organizowanych przez Towarzystwo Muzyczne w Częstochowie.

– Wiadomo, że w liturgii Kościoła i w dokumentach samej konstytucji o liturgii wyraźnie jest napisane, że organy piszczałkowe są szczególnym instrumentem – mówi ks. Mikołaj Węgrzyn, rektor kościoła Najświętszego Imienia Maryi:

Ma być otoczony w kościele szczególną czcią, a z drugiej strony wiadomo, że podczas liturgii ten instrument służy do akompaniamentu do towarzyszenia w śpiewie. A zatem, żeby ten instrument był w rzeczywistości mógłby być wykorzystany potrzeba zagrać inny utwór niż akompaniament do śpiewu liturgicznego. Więc dlatego by te instrumenty rzeczywiście były wykorzystane po to również potrzeba jest organizować koncerty muzyki organowej.

Repertuar koncertu był zróżnicowany. O szczegółach wydarzenia mówił dyrektor artystyczny Częstochowskich Dni Muzyki Organowej, Jan Mroczek:

Przeważa repertuar romantyczny z francuskiego kręgu, włoskiego i niemieckiego. Między innymi Felix Mendelssohn, Gabriel Faure. Przede wszystkim jest to koncert wokalno-instrumentalny, także oprócz sopranistki Marii Hilli usłyszymy także organistę Karola Hilla. Muzycy są związani z pomorzem, pochodzą z Gdyni tam są związani zawodowo.

W sobotę 8 października odbędzie się recital w kościele Podwyższenia Krzyża Świętego, który rozpocznie się również o godz. 19.00. Wystąpi organista Dariusz Bąkowski-Kois. Wstęp wolny.

 

Częstochowskie Dni Muzyki Organowej

Skip to content