Fot. Helena Siadlak/Instytut Rozwoju Sztuki

Bazylika archikatedralna Świętej Rodziny w Częstochowie jest jedną z największych nie tylko w Polsce, ale i całej Europie. Jej historia sięga 1901 roku, kiedy to wysypano pierwszą taczkę kamieni pod jej fundamenty na placu budowy. Takie i wiele innych ciekawostek z nią związanych można było poznać podczas koncertu „Muzyka w Świątyniach”.

Spotkanie organizowano w ramach cyklu koncertów, którego głównym celem jest zaznajomienie publiczności z historią częstochowskich świątyń oraz związaną z nimi muzyką sakralną. Po historii bazyliki oprowadzał Juliusz Sętowski, historyk z Ośrodka Dokumentacji Dziejów Częstochowy.

– Ukazywały się różne cegiełki i pocztówki, których sprzedaż zasilała konto budowy katedry. Należy tu wymienić nazwisko inicjatora, za którego powszechnie uznaje się bp. wrocławskiego Aleksandra Leśniewicza. De facto inicjatorem budowy był wikary Sylwester Baranowicz. Postać zapomniana, która zmarła kilka lat po rozpoczęciu budowy. To on zgromadził wśród wiernych ogromną jak na ówczesne czasy sumę kilkudziesięciu tys. rubli, która pozwoliła rozpocząć budowę – wprowadzał historyk.

Opowiadanie związane z powstawianiem i historią archikatedry subtelnie przeplatał śpiew Chóru Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum, pod batutą Janusza Siadlaka. W programie wybrzmiało siedem utworów z XX i XXI wieku.

– Pierwsze dwa utwory to „Totus tuus” Henryka Mikołaja Góreckiego oraz dzieło mniej znanego autora, tworzącego muzykę teatralną, do spektakli telewizyjnych oraz muzykę chóralną A cappella – Edwarda Pałłasza, pod tytułem „De beate virgine Maria Claromontana” – zapraszał dyrygent.

Pozostałe z zaśpiewanych utworów były autorstwa Romualda Twardowskiego oraz Wojciecha Widlaka. Patronat nad wydarzeniem objął metropolita częstochowski abp Wacław Depo.

BNO

Skip to content