Młodzieżowe Słowo Roku to plebiscyt organizowany przez Wydawnictwo Naukowe PWN we współpracy z Uniwersytetem Warszawskim. Jego celem jest wyłonienie najbardziej popularnych i najciekawszych wśród młodych ludzi słów, określeń lub wyrażeń.

O szczegółach plebiscytu mówi Katarzyna Piątkowska, Marketing Manager Wydawnictwa Naukowego PWN:

– Młodzieżowe Słowo Roku jest to inicjatywa, której głównym celem jest popularyzacja języka polskiego wśród młodych ludzi. Do tego bardzo wnikliwie obserwujemy zmiany w języku, które się odbywają. Język jest takim żywym bardzo dynamicznym organizmem, który wchłania jak gąbka rozmaite w pływy czy to z przestrzeni popkultury, gier komputerowych, YouToube. Czasem nam może się wydawać, że mówimy gotowymi frazami z YouToube czy memów i to tworzy pewną formę wspólnotowości, którą bardzo widać w języku młodych. W ich otoczeniu funkcjonują i chcemy pokazać je szerszemu światu i je zrozumieć.

W pierwszym etapie od 11 października do 8 listopada można było spontanicznie zgłaszać każde możliwe słowo wraz z jego definicją. Następnie jury analizowało, które słowa są regulaminowe. Te, które są najczęściej wskazywane i spełniają zasady regulaminu przeszły do etapu drugiego, w którym można głosować na finałową dwudziestkę do 30 listopada:

– To jest to słowo, które będzie wybierane przez internautów najczęściej i zdobędzie tytuł Młodzieżowego Słowa Roku. Ale mamy również kategorię Nagrodę Jury. I tutaj nasze jury ma większe pole do popisu i może sięgnąć do tych słów, które mogą być zgłaszane tylko raz, sto, tysiąc. To już jest decyzja jury, bo tutaj decydującym kryterium jest taka kreatywność, trafność opisywania rzeczywistości, także definicja jest istotna. Dlatego, że te słowa są rozpatrywane w połączeniu z ich definicjami. I takie mogą otrzymać nagrodę jury.

Jury od paru lat ma już stały skład, w którym znajdują się osoby związane z językoznawstwem, oraz badaniami związanymi z językiem polskim i językiem młodych. W tym roku jednak dodatkową innowacją było skorzystanie z pomocy doradczej osób z Obserwatorium Językowego. Są to nastolatkowie, którzy współpracują z Uniwersytetem Warszawskim, biorąc udział w projekcie, który służy popularyzacji języka polskiego, a także analizy badania zmian w polszczyźnie. Plebiscyt rozwija się z każdym kolejnym rokiem, o czym mówi Katarzyna Piątkowska:

– W ostatnich latach zaszła duża zmiana jeśli chodzi o formułę konkursu. Od dwóch lat mamy formułę dwuetapową. Wcześniej to zupełnie inaczej wyglądało, rok 2020 to był ostatni czas kiedy ten plebiscyt był w takiej formule. Te zmiany były konieczne ponieważ ta skala zainteresowania była tak duża, że nie do końca w tej jednoetapowej formule udawało się konkretnej rzeczowej analizie. Jednak spotkanie z takim odzewem to jest sygnał, że trafiliśmy w dziesiątkę z tym plebiscytem. I w 2021 roku wprowadziliśmy dwuetapową formułę, która pozwala nam te zgłoszenia zbierać.

Laureatami poprzednich edycji, którzy „stanęli” na podium był na pierwszym miejscu śpiulkolot, poniżej naura i twoja stara, które również w tym roku wracają do plebiscytu. Czy one wygrają? Dowiemy się prawdopodobnie jeszcze przed 6 grudnia.

Skip to content