Oszuści ponownie atakują

Funkcjonariusze Komendy Miejskiej Policji ostrzegają przed tzw. spoofingiem telefonicznym. Najwięcej oszustów podszywa się pod konsultantów banków, przedstawicieli urzędów i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Dokładny mechanizm „spoofingu” wyjaśnia podkom. Sabina Chyra-Giereś z Komendy Miejskiej Policji w Częstochowie:

– Za pośrednictwem sieci komputerowej przestępcy są w stanie podszyć się pod każdy numer telefonu, który ma się wyświetlić rozmówcy. W ten sposób oszuści podszywają się pod konsultantów banków, przedstawicieli urzędów, czy nawet policję. Ofiara spoofingu, sugerując się numerem telefonu wyświetlonym na telefonie, przekonana jest, że prowadzi rozmowę np. z pracownikiem banku, co powoduje u niej utratę czujności. Gdy już dojdzie do rozmowy, oszust stara się wystraszyć rozmówcę, aby działał pod wpływem emocji. Najczęściej informuje go o rzekomym włamaniu na konto bankowe oraz o konieczności podjęcia szybkich działań.

Informacje, co do potencjalnego oszustwa telefonicznego wpłynęły w ostatnich dniach m.in do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Petenci otrzymywali połączenia z numeru infolinii: (22) 560-16-00, o czym mówi Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS:

– Podczas rozmowy osoba dzwoniąca, łamaną polszczyzną pyta, czy klient potwierdza zmianę numeru telefonu do konta PUE oraz, czy w imieniu ZUS ma poinformować banki o zmianie numeru telefonu. Prosimy nic takiego nie potwierdzać. Przypominam, że konsultanci infolinii Zakładu Ubezpieczeń Społecznych nie dzwonią do klientów w sprawie zmiany numerów telefonów do konta na Platformie Usług Elektronicznych ZUS, czy też zmiany numerów telefonów używanych w komunikacji z bankami. Zgodnie ze standardami ZUS w sytuacji, kiedy jest konieczność kontaktu pracownika Zakładu z klientem, konsultanci ZUS przedstawiają się, podając swoje imię i nazwisko oraz przekazują informację merytoryczną, zazwyczaj związaną z pytaniem klienta. Nasze rozmowy mogą też dotyczyć wezwania na kontrolę zwolnienia lekarskiego lub są związane z prowadzoną w ZUS konkretną sprawą klienta. Nie zmieniamy tą drogą numeru telefonu służącego do uwierzytelnienia klienta w systemie. Jeszcze raz prosimy klientów o czujność i rozwagę, by nikomu nie udostępniać swoich danych do logowania na PUE ZUS.

Każdy przypadek potencjalnego przestępstwa należy niezwłocznie zgłosić np. poprzez wykonanie połączenia telefonicznego do najbliższej jednostki Policji. Szybka reakcja może uratować przed oszustwem niejedną osobę.

Skip to content