Politechnika na dobre wchodzi w technologię pojazdów bezzałogowych

To już nie tylko łazik marsjański i Wydział Inżynierii Mechanicznej i Informatyki. W czwartek 27 października na Wydziale Zarządzania Politechniki Częstochowskiej odbyły się warsztaty przedstawiające metody wykorzystania pojazdów bezzałogowych do analizowania przepływu ruchu w miastach. Technologia ta jest już przedmiotem badań Katedry Logistyki PCz i być może w niedalekiej przyszłości będzie obszarem współpracy między Uczelnią a miastem Częstochowa.

Warsztaty prowadzili polscy pionierzy wykorzystywania dronów i sztucznej inteligencji do badania topografii miasta z Politechniki Morskiej w Szczecinie: mgr inż. Mariusz Nurnberg oraz mgr inż. Artur Kujawski. Warsztaty na Politechnice odbyły się w ramach projektu „Grass Next” finansowanego z grantów norweskich i Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Szczegóły tej metody badawczej przybliża Mariusz Nurnberg:

Chodzi o to, żeby wykorzystać te bezzałogowce do umieszczenia detektorów wizyjnych w poszczególnych punktach systemu transportowego miasta po to, żeby określić parametry ruchu. Interesują nas potoki ruchu i pobocza, a więc miejsca gdzie występują parkingi i zatoczki po to właśnie, żeby określić natężenie ruchu, miejsca pewnych trudności, związanych z inżynierią drogową i następnie wykorzystać te dane do modelowania, na potrzeby logistyki miejskiej.

Politechnika Częstochowska już zaczęła pracować – we współpracy z Politechniką Morską w Szczecinie – nad metodą pomiaru przepływów w ruchu miejskim. Owocem tej pracy jest projekt badawczo-rozwojowy, który Uczelnia zaproponowała do wspólnej realizacji z Miejskim Zarządem Dróg w Częstochowie. Będzie on dotyczył m.in. prognozowania najbardziej efektywnych objazdów w kontekście trwających robót drogowych. Założenia tego projektu omawia prof. PCz dr hab. inż. Joanna Nowakowska-Grunt:

Jako zespół z Katedry Logistyki przygotowaliśmy dla miejskiego Zarządu Dróg dokument o nazwie SULP – Sustainable Urban Logistics Plan. Oczywiście to są na razie to jest etap wstępny tych badań i właśnie jednym z elementów jest także badanie i ocena jak potoki ruchu kształtują się w naszym mieście. SULP ma połączyć aspekt techniczny, ekonomiczny i społeczny. Jeżeli będziemy mieli wiedzę, będziemy mogli tak zamodelować pewne wyłączenia w ruchu, żeby ludziom w mieście żyło się lepiej.

Drony sterowane systemami sztucznej inteligencji mogą badać natężenie ruchu samochodowego i pieszego, wyszukiwać miejsca powstawania zatorów i korków, mierzyć rotacyjność miejskich parkingów, a nawet prognozować ilość spalin, na których emisję wystawione są poszczególne obszary miasta. Złośliwi mogliby powiedzieć, że eksperci Politechniki Morskiej w Szczenicie zawitali pod właściwy adres, bo Częstochowa słynie z przepływów ruchu, ale niekoniecznie płynnych.

Drony na PCz

Skip to content