Przetarg na połączenie ulicy 1 Maja i Krakowskiej otwarty – miasto otrzymało pierwsze oferty

Wiadukt łączący ulice Krakowską i 1 Maja o krok bliżej swojej finalizacji. Miasto po licznych opóźnieniach wreszcie otworzyło przetarg na budowę południowego połączenia Częstochowy. Most idący ponad trakcją kolejową cieszy się sporym zainteresowaniem. Urzędnicy informują, że najbardziej obiecujące są cztery propozycje, złożone przez firmy spoza Częstochowy.

Inwestycja dot. wiaduktu łączącego ulice Krakowską i 1 Maja przestaje powoli być mirażem, a staje się faktycznym projektem, gotowym do realizacji. Urzędnicy z zadowoleniem przyjęli konkretne plany, zaprezentowane przez cztery konsorcja. O obecnym stanie prawnym inwestycji mówi rzecznik częstochowskiego Miejskiego Zarządu Dróg Maciej Hasik:- W Miejskim Zarządzie Dróg w Częstochowie otwarto dziś oferty na budowę przedłużenia ul. 1 maja do ul. Krakowskiej. Wpłynęły cztery aplikacje od firm zainteresowanych realizacją tego strategicznego zadania mostowo – drogowego. Każda mieszcząca się w łącznym budżecie przewidzianym przez zamawiającego na realizację. Poniżej zestawienie ofert wraz z nazwą podmiotów i proponowanymi kwotami za wykonawstwo: Trakcja S.A. z Warszawy, STRABAG Sp. z o.o. z siedzibą w Pruszkowie, PRIMOST POŁUDNIE Sp. z o.o. z Będzina i INTOP Warszawa Sp. z o.o.

Chociaż wybór głównego inwestora zdaje się być jedynie początkiem długiej drogi, której końcem jest przecięcie wstęgi i uruchomienie ruchu samochodowego, to zdaniem urzędników prawne procedury będą teraz postępować bardzo szybko: – Gotowa jest dokumentacja projektowa zadania. Przebieg inwestycji był szeroko konsultowany, co pozwoli zminimalizować ingerencję w istniejącą zabudowę. W ramach inwestycji przebudowane zostanie rondo Mickiewicza w Częstochowie, wybudowane zostanie także nowe skrzyżowanie u zbiegu ulicy Krakowskiej i ks. Wróblewskiego. Te dwa punkty połączy wiadukt wraz z drogami dojazdowymi – przeprawa przez tory, które dzielą miasto na pół z pełną infrastrukturą drogową, rowerową i dedykowaną pieszym. Szczegółowe informacje na temat dalszego przebiegu przygotowań do realizacji tej strategicznej dla miasta inwestycji będziemy przedstawiać na bieżąco w odrębnych komunikatach.

Kiedyś w centrum Częstochowy funkcjonowały dwa przejazdy kolejowe, które łączyły ul. Sobieskiego z Piotrkowską oraz ul. 1 Maja z Ogrodową. Jednak szybko rosnący ruch samochodowy sprawił, że trzeba było je zamknąć, bo szlabany co chwilę opuszczano. Nowy wiadukt był potrzebny, a ustalenie obecnego planu zagospodarowania terenu inwestycyjnego wymagało wielu konsultacji społecznych m.in. ze służbami PKP oraz mieszkańcami budynków, które planowane są do wyburzenia. Wśród niektórych częstochowian pomysł ten jest niepopularny, nawet pomimo przełomu w procesie jego finalizacji.

Niemniej większość częstochowian z niecierpliwością oczekuje dnia, w którym Aleje Najświętszej Maryi Panny przestaną pełnić funkcję głównej arterii drogowej miasta i ponownie staną się miejscem spacerów i wypoczynku.

Skip to content