W ostatnim czasie częstochowska policja ponownie otrzymuje wiele zgłoszeń o próbach oszustw i kradzieży na szkodę osób starszych. Jak podaje Komenda Miejska Policji od początku roku 50 seniorów straciło łącznie 1,5 miliona złotych.

Jakie są najczęstsze metody oszustw stosowane wobec seniorów, wyjaśnia mł. asp. Kamil Sowiński z Komendy Miejskiej Policji w Częstochowie:

– Było w tym roku oszustwo „na policjanta” i „na wnuczka” oraz kradzieże „na pracowników spółdzielni” i „na pracowników wodociągów”. Od stycznia ponad 110 seniorów odebrało telefony od fałszywych policjantów lub osób podających się za ich bliskich, z czego 40 padło ich ofiarą. Oszuści najczęściej dzwonili do ofiar podając się za policjantów i wyłudzali pieniądze pod pretekstem udziału w tajnej akcji Centralnego Biura Śledczego Policji lub podszywali się pod osobę bliską, która spowodowała wypadek drogowy i potrzebuje pieniędzy na pokrycie strat i uniknięcie więzienia.

Dobrą wiadomością jest to, że dzięki licznym akcjom profilaktyczno-edukacyjnym prowadzonym przez Policję oraz informacjom rozpowszechnianym przez media coraz więcej osób ma świadomość tego, w jaki sposób działają sprawcy oszustw i jak nie stać się ich ofiarą. Psychoterapeutka Beata Gizler podkreśla, że seniorzy są najbardziej podatni na manipulację przez oszustów:

– Osoby starsze są bardzo ufne. Kiedy słyszą telefon, że dzwoni wnuczek czy ktoś z rodziny i od razu się przejmują, podnosi się ciśnienie i wierzą głęboko w to, że stało się coś złego. Kiedy starsza osoba kontynuuje rozmowę przez telefon ulega manipulacji. A osoby starsze, samotne są bardziej podatne manipulacji, już widzą swoje dzieci i wnuki, które są w potrzasku i chcą udzielać pomocy. Mamy taki syndrom pomocy drugiej osobie, a seniorzy szczególnie chcą pomagać swojej rodzinie.

– Do wszystkich osób starszych apelujemy o ostrożność – mówi mł. asp. Kamil Sowiński:

– Przed otwarciem drzwi spójrz przez wizjer lub okno i sprawdź, kto stoi za drzwiami, jeśli nie znasz odwiedzającego spytaj go o cel jego wizyty przez zamknięte drzwi, jeżeli natomiast zdecydujesz się na ich otwarcie, a posiadasz zamontowany przy drzwiach łańcuch, nie zapomnij zabezpieczyć drzwi; poproś o pokazanie dowodu tożsamości osoby podającej się za pracownika instytucji, okazanie legitymacji służbowej albo identyfikatora. Najlepszą praktyką jest wybranie numeru do danej instytucji i zapytanie czy były planowane pod twoim adresem jakieś wizyty. Jeśli masz problem z odnalezieniem numeru telefonu, nie wahaj się i zadzwoń na policję – dzięki temu ustrzeżesz się przed wizytą nieproszonych „gości”; jeśli masz taką możliwość, poproś sąsiada, by towarzyszył ci podczas obecności obcych osób w twoim domu; w sytuacji, gdy osoba staje się natarczywa, natychmiast zadzwoń pod numer 112 lub zaalarmuj otoczenie; jeżeli straciłeś na chwilę czujność i osoba, której nie znasz znalazła się już u twoim domu, nie zdradzaj gdzie przechowujesz swoje oszczędności; pamiętaj, że Policja nigdy nie poprosi cię o pieniądze. Jeśli odbierzesz telefon od osoby podającej się za policjanta, która próbuje wyłudzić od ciebie pieniądze, rozłącz się i zadzwoń pod numer 112.

Rozmawiajmy z seniorami o zagrożeniach, uczulajmy na opisywane przestępcze techniki, z których korzystają oszuści. Porozmawiajmy z rodzicami bądź dziadkami o czyhających na nich zagrożeniach. Nie bądźmy obojętni i ostrzegajmy bliskich przed oszustami.

Skip to content