Oszustwa/fot. policja.gov.pl

Na wnuczka, policjanta, pracowników poczty, ZUS-u czy sanepidu – kreatywność złodziei, co do sposobów oszustwa staje się coraz większa. Ofiarami nadużyć głównie zostają seniorzy, którzy swojego rozmówcę darzą nie tylko szacunkiem, ale również zaufaniem. Niestety, w tym przypadku cechy godne naśladowania mogą być źródłem poważnego problemu. Policja apeluje więc o zachowanie ostrożności i szybką reakcję na każdą próbę łamania prawa.

Rok temu w wyniku oszustw „na wnuczka” majątek o łącznej wartości ok. 86 mln zł straciło ponad 5 tys. polskich seniorów. O metodach działania złodziei mówi podinsp. Rafał Zemła, zastępca naczelnika Wydziału Prewencji Komendy Miejskiej Policji w Częstochowie:

– Oszuści bazują na chęci pomocy osobie najbliższej, co najczęściej wykorzystywane jest przy metodzie „na wnuczka” czy „policjanta”. Ogólnie zasada jest jedna. Oszust dzwoni do danej osoby i ustala, czy ofiara ma zgromadzone jakieś środki. W zależności od sytuacji podejmuje konkretne kroki. Teraz często używaną jest metoda „na pocztę”. Oszuści przedstawiają się za pracowników poczty oraz informują rozmówcę, że ma on do odebrania paczkę. Nie ma na niej dokładnego adresu dostarczenia, dlatego proszą o podanie właściwego miejsca zamieszkania. Rozmówca podaje swoje imię, nazwisko, adres zamieszkania, numer telefonu. Tzw. pracownik poczty dziękuję oraz informuję, że niedługo do danej osoby zgłosi się kurier. Po ok. 10 minutach do poszkodowanego dzwoni kolejna osoba, podająca się za policjanta. Pyta o telefon z poczty i ewentualne przekazanie danych osobowych. Następnie oszust straszy, że podane dane osobowe zostaną wykorzystane np. do wzięcia kredytu. Proponuje rozmówcy, aby przekazał na „konto policji” określoną sumę w celu schwytania złodziei.

Niestety liczba oszustw rośnie, a najbardziej poszkodowaną jest grupa osób powyżej 70. roku życia. Na terenie nadzorowanym przez Komendę Miejską Policji w Częstochowie, w ciągu ostatnich kilka tygodni metodą „na wnuczka” złodzieje próbowali okraść 17 osób. Cztery razy udało się, a poszkodowani łącznie stracili kwotę 58 tys. zł. – W celu zmniejszania skali oszustw policja podejmuje wiele akcji profilaktycznych – mówi mł. asp. Kamil Sowiński z Wydziału Prewencji KMP w Częstochowie:

– Staramy się uświadamiać jak najszersze grono osób. Nie tylko seniorów, ale również ich rodziny czy sąsiadów. Często to właśnie najbliżsi mogą udaremnić próbę oszustwa. Bądźmy więc czujni, ponieważ złodzieje nie śpią!

Jeżeli uważasz, że ktoś próbuje cię oszukać, szybko zawiadom policję. Możesz zadzwonić z telefonu stacjonarnego na numer 997 lub z komórki na 112. W przypadku, gdy podane informacje nie zostaną potwierdzone, zawiadomienie policji nie będzie karane. Należy też pamiętać, że pracownicy służb mundurowych nigdy nie pobierają środków od osób postronnych.

ABK

Skip to content