W środę, uczniowie klas ósmych przystąpili do egzaminu z matematyki. Podobnie jak podczas matur, arkusze z zadaniami matematycznymi budzą wśród uczniów największe obawy. W przeciwieństwie do egzaminu z języka ojczystego lub obcego, sprawdzian z matematyki wymaga od abiturienta umiejętności logicznego myślenia. Każdego roku, arkusze matematyczne mają analogiczną budowę. Można w nich znaleźć od 20 do 25 zadań obejmujących zagadnienia arytmetyczne, algebraiczne oraz geometryczne.

Uczniowie klas ósmych do egzaminów przystępują pod czujnym okiem nauczycieli, którzy dbają o prawidłowy przebieg procedur i komfort młodzieży. O nastrojach, jakie panowały przed rozdaniem arkuszy opowiada Jolanta Malinka, nauczycielka języka polskiego ze Szkoły Podstawowej nr 35 w Częstochowie:
Królowa nauk trochę przeraża uczniów. Wczoraj nastroje były zdecydowanie lepsze, ósmoklasiści wyszli z języka polskiego zadowoleni. Spodobał im się wybór lektury, spodziewali się Balladyny. To znacząco poprawiło uczniom humor. Mam nadzieję, że przełoży się to na wyniki. Matematyka to jednak trudniejszy egzamin, dlatego nastroje panujące rano również były trudniejsze.

Wiele osób zastanawia się nad sensem zdawania matematyki zarówno na egzaminie ósmoklasisty, jak i na maturze. Należy pamiętać, że praca nad zadaniami matematycznymi przede wszystkim uczy zdolności do logicznej analizy danych, co istotnie może się przydać w przyszłości:

Matematycy dbają o to, aby uczniowie wiedzieli, że matematyka nie jest tylko wiedzą teoretyczną. Przekłada się ona na umiejętności potrzebne każdemu z nas. Nie zmienia to jednak faktu, że owa wiedza wymaga logicznego myślenia, nie każdy sobie z tym radzi. Wierzę, że zadania zamknięte uczniowie rozwiążą bez problemu.

Swoimi refleksjami na temat egzaminów podzielili się również abiturienci ze Szkoły Podstawowej nr 35 w Częstochowie:
– Pojawiły się wyrażenia algebraiczne, potęgi i figury geometryczne. Nie uczyłam się na język polski, a mimo to poszedł mi on lepiej niż matematyka. Najwięcej czasu poświęciłam na angielski.
– Na matematykę i język angielski uczyłam się naprawdę długo, polski odpuściłam. Czuję, że dzisiejszy egzamin poszedł mi lepiej niż wczorajszy. Spodziewam się z matematyki ok. 60-70 procent.
– Liczę na przynajmniej 50 procent.
– Nie mogę doczekać się egzaminu z angielskiego, to jeden z najlepszych a zarazem najłatwiejszych przedmiotów.
– Nadal odczuwam stres, ale uważam że będzie dobrze. Udzieliłam odpowiedzi na większość pytań.
– Egzamin z matematyki to głównie to, co robiliśmy na lekcjach; to co znajduje się w programie nauczania.
– Nic nie przebije stresu odczuwanego przed językiem polskim.
– Jeśli chodzi o angielski, najbardziej obawiam się e-maila do napisania. Nie boję się zadań zamkniętych ani ze słuchu.

Tegoroczne arkusze egzaminacyjne są dostępne na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Na oficjalne wyniki młodzież musi jednak poczekać do lipca. Wszystkim uczniom klas ósmych życzymy powodzenia na egzaminie z języka angielskiego. Wierzymy w Was, połamania piór!

A.O

Skip to content