Zakupy on-line/fot. gov.pl

Zakupy w sklepie czy przez internet? Preferencje Polaków są różne, a na rynku dostępne są towary i usługi, odpowiadające konkretnym potrzebom. Radość z zakupów może jednak popsuć wada danego produktu. Rysy, uszkodzenia oraz oszustwa podczas transakcji to zmora przede wszystkim działalności on-line. O zasadach, którymi należy kierować się w trakcie kupowania w Sieci, przypomina się szczególnie 15 marca w czasie Światowego Dnia Praw Konsumenta.

Celem jest uświadamianie zarówno decydentom politycznym, jak i obywatelom, że odpowiedni poziom ochrony kupujących zwiększa poczucie bezpieczeństwa oraz sprawiedliwości w społeczeństwie. Zamówienia on-line są coraz bardziej popularne, a szczególny wzrost liczby dokonywanych transakcji notuje się od początku pandemii Covid-19. Co o zakupach w Sieci myślą natomiast mieszkańcy Częstochowy?

– Raczej zamawiam produkty ze sprawdzonych stron. Łatwo zostać oszukanym w Sieci.
– Przeważnie kupuję przez internet. Nie muszę wychodzić z domu. Wystarczy, że kliknę i zakupy zrobione.
– Zostałem kiedyś oszukany i od tamtej pory uważam na to, gdzie kupuję.

O tym, jak nie dać się oszukać, podczas zakupów on-line, mówi Wojciech Krogulec, miejski rzecznik konsumentów:

– Spójrzmy, czy opracowany jest regulamin sprzedaży internetowej. Znajdziemy tam dane danego przedsiębiorcy i możemy zweryfikować, czy firma faktycznie istnieje. Sprawdźmy, czy dana firma ma swoją siedzibę na terytorium Polski. Jeśli otrzymamy towar uszkodzony, łatwiej dochodzić swoich roszczeń. Sprawdzajmy, czy dane strony są szyfrowane. Podchodźmy też z nieufnością do bardzo atrakcyjnych ofert. Bądźmy czujni.

Rzecznik praw konsumenta zajmuje się przede wszystkim sprawami roszczeń cywilno-prawnych. Jeśli podejrzewamy popełnienie czynu zabronionego, właściwymi adresatami skarg konsumenckich są organy ścigania. O zasadach bezpieczeństwa w Sieci mówi oficer prasowy Komendy Miejskiej Policji w Częstochowie, podkom. Sabina Chyra-Giereś:

– Otrzymując ofertę e-mailem, nie korzystajmy z podanych linków. Wchodźmy na strony sklepów, wpisując ich adres w oknie przeglądarki. Unikniemy w ten sposób stron, które podszywają się pod dane sklepy. Nie otwierajmy też wiadomości od nieznanych adresatów. Nie przesyłajmy drogą elektroniczną żadnych danych personalnych.

Światowy Dzień Konsumenta jest obchodzony od 1983 roku, w rocznicę wygłoszonego w 1962 roku przemówienia Johna F. Kennedy’ego. Prezydent Stanów Zjednoczonych sformułował cztery podstawowe prawa konsumentów: do informacji, wyboru, bezpieczeństwa oraz reprezentacji. W Polsce Światowy Dzień Konsumenta obchodzony jest od 2000 roku.

ABK

Skip to content