Fot. tulodz.pl

Po kilkumiesięcznym nauczaniu zdalnym oraz wakacyjnym odpoczynku polscy uczniowie ponownie zasiedli w szkolnych ławkach. Od 2 września dzieci i młodzież uczyć się będą w sposób tradycyjny, jednak z zachowaniem określonych zasad.

1 września oficjalnie rozpoczął się nowy rok szkolny. Przed uczniami i kadrą nauczycielską stanęło nie tylko wyzwanie edukacyjne, ale również epidemiczne. O tym, jak będzie wyglądał kolejny rok nauki w IV LO im. Henryka Sienkiewicza w Częstochowie mówi dyrektor Jadwiga Sipa.

– Oczywiście wszystko wygląda inaczej niż zawsze. Oprócz drobnych remontów czy napraw przygotowujemy szkołę według określonych zasad. Jesteśmy wyposażeni w środki dezynfekcyjne. Wszystkie sale oraz sprzęty są sterylnie wyczyszczone. Przygotowujemy również odpowiednie procedury tak, aby uczniowie mogli czuć się bezpiecznie.

Grzegorz Nawrocki, dyrektor Katolickiej Szkoły Podstawowej w Częstochowie tłumaczy, że choć epidemia koronawirusa zmieniła sposób funkcjonowania placówek oświaty istotne jest, że uczniowie mają szansę powrotu do tradycyjnego systemu nauczania.

– Na pewno będą u nas obowiązywały obostrzenia sanitarne. Szkoła będzie odizolowana od osób trzecich. Wstęp będą mieli jedynie uczniowie i nauczyciele, a w ograniczonej ilości także rodzice. Poza tym dezynfekcja i pilnowanie, aby do szkoły nie przychodziły osoby chore. Pomimo tych zasad cieszymy się z powrotu, ponieważ nic nie zastąpi bezpośredniego kontaktu człowieka z człowiekiem.

Sytuację powrotu dzieci do szkół komentuje również Monika Książek, mama dwójki uczniów Katolickiej Szkoły Podstawowej.

– Na pewno jest to inny czas zarówno dla dzieci, nauczycieli i rodziców. W nowy rok szkolny wchodzimy z pełną nadzieją, że wszystko ułoży się dobrze. Dzieciom potrzebny jest kontakt z nauczycielem, wychowawcom i rówieśnikami. Można to było dostrzec szczególnie wtedy, gdy wszyscy byliśmy zamknięci w domach.

W Polsce obowiązują trzy modele funkcjonowania placówek oświaty. Pierwszy to lekcje w szkołach, prowadzone przy zachowaniu podanych wytycznych sanitarnych. Drugi zakłada nauczanie hybrydowe. W takim przypadku dyrektor szkoły, po pozytywnej opinii wydanej przez sanepid, może podjąć decyzję o powrocie części uczniów do kształcenia w wersji online. Trzeci model obowiązywać będzie w sytuacji, gdy zagrożenie epidemiczne w danej placówce będzie jeszcze większe niż dotychczas. Wówczas przy pozytywnej opinii sanepidu dyrektor szkoły może zdecydować o całkowitym kształceniu na odległość.

ABK

Skip to content