Teleporady nie dla wszystkich

Teleporada/fot. pacjent.gov.pl

Od zeszłego roku wizyta u lekarza wygląda inaczej niż w latach poprzednich. Ze względu na stan epidemiczny w kraju rząd zdecydował o wprowadzeniu tzw. teleporad, które stały się alternatywą dla bezpośredniego kontaktu z pacjentem. Celem nowego rozwiązania miało być zmniejszenie ryzyka rozprzestrzeniania się Covid-19. Treść rozporządzenia resortu zdrowia uległa jednak zmianie i od 15 marca z podstawowej opieki zdrowotnej w zakresie teleporad korzystać mogą jedynie określone grupy osób.

O opinię na temat systemu teleporad zapytaliśmy mieszkańców Częstochowy:

– Korzystam z teleporad i jestem bardzo zadowolona. Szybko wszystko da się załatwić. Szczególnie jest to przydatne, jeśli potrzebuję recepty do wykupienia leków.
– Zdecydowanie jestem na nie. Teleporady nie są dobre i mogą wręcz zaszkodzić pacjentowi. Kiedyś przepisała mi lekarka tabletki, po których bardzo źle się czułem. Jak można dobrze doradzić, jeśli nie widzi się nawet pacjenta?
– Teleporada to jakieś nieporozumienie.

Zdania na temat telefonicznych rozmów z lekarzem są wśród częstochowian podzielone. Niektórzy są zadowoleni, inni wręcz przeciwnie. Dodatkowo kontrowersje budzi fakt nadużywania konsultacji medycznych. – Dostaliśmy wiele takich sygnałów. Postanowiliśmy więc o wznowieniu wizyt w gabinetach lekarskich – mówi minister zdrowia Adam Niedzielski:

– Są to przypadki, które dotyczą wizyt pierwszorazowych. Sytuacji, w których pacjent odczuwa dolegliwości po raz pierwszy. Ma wtedy absolutne prawo skorzystać z pomocy lekarza poprzez wizytę osobistą. Wprowadzamy też warunek, że na wyraźne życzenie pacjenta tradycyjna wizyta również musi się odbyć.

Od 15 marca z teleporad nie mogą już korzystać:
• pacjenci odbywający pierwszą wizytę u lekarza, pielęgniarki lub położnej POZ,
• pacjenci przewlekle chorzy, u których stan zdrowia się pogorszył lub doszło do zmiany objawów,
• pacjenci, u których podejrzewana jest choroba nowotworowa,
• dzieci do 6. roku życia (wyjątek stanowi “porada kontrolna w trakcie leczenia, ustalonego w wyniku osobistego badania pacjenta, której udzielenie jest możliwe bez badania fizykalnego”)

Pacjent powinien skorzystać z teleporady w przypadku podejrzenia zakażenia koronawirusem, oraz gdy potrzebuje recepty na leki przyjmowane na stałe. Jak informuje Narodowy Fundusz Zdrowia w sytuacji, gdy lekarz odmawia przyjęcia bezpośrednio w placówce, należy zgłosić nieprawidłowość, dzwoniąc na numer Telefonicznej Informacji Pacjenta – 800 190 590.

ABK/IAR

Skip to content