Zagospodarowanie Doliny Warty? Mieszkańcy proponują inne rozwiązania

Miesiąc temu informowaliśmy, że Urząd Miasta zamierza zagospodarować obszar tzw. Mirowskiego Przełomu Warty, między mostem łączącym ul. Drogowców ze Srebrną aż do Jaskrowa w gm. Mstów za kwotę około 40 milionów złotych. Z koncepcją Urzędu nie zgadzają się miejscy aktywiści, którzy owszem popierają zagospodarowanie Doliny Warty, ale na jej odcinku miejskim. Tereny naturalne chcą zachować nienaruszone.

W projekt zagospodarowania miejskiego odcinka Warty zaangażowali się przedstawiciele m.in. Częstochowskiego Towarzystwa Naukowego, Grupa Elanex, Fudacja Rething oraz Stowarzyszenie Architektów Polskich. Inicjatorem zawiązania się grupy jest Dawid Sztajner, który już od około trzech lat podejmuje temat zagospodarowania brzegów Warty na swojej facebookowej stronie Bulwary w Częstochowie. Jak podkreśla, miasto najpierw powinno zadbać o te tereny, które już ma w swoim posiadaniu, zamiast zagarniać nowe:

Nawet jak się spojrzy na pobliski Lubliniec, to wzdłuż rzeki Lublinicy są tereny zagospodarowane. Częstochowski odcinek Warty ma bardzo duży potencjał, jednak nie uważam, żeby był on wykorzystywany. Uważam, że to co jest poza miastem powinniśmy zostawić naturze, ponieważ jeśli ktoś chce wyjechać za miasto, żeby wyjść na łono natury, to właśnie może tam jechać. Natomiast tutaj w Częstochowie brakuje ręki gospodarza. Jak możemy sięgać po kolejne tereny, jeżeli te, które już mamy są zaniedbane? Warto się skupić na tym ,żeby teren Mirowskiego Przełomu Warty zrenaturyzować, natomiast teren miejskiego odcinka przede wszystkim oczyścić oraz mądrze i nieinwazyjnie zagospodarować.

Sprzeciw miejskich aktywistów budzi fakt, że miejski projekt zakłada dużą ingerencję w obszar naturalny. A jako, że Mirowski Przełom Warty znajduje się w dużej mierze poza Częstochową, trzeba będzie wybudować tam także infrastrukturę parkingową. Piotr Pałgan z Grupy Elanex w kontekście miejskiego projektu dodatkowo podkreśla, że infrastruktura turystyczna zwykle długo nie cieszy się zainteresowaniem służb miejskich:

Mowa o najpiękniejszym zakątku Częstochowy, gdzie krajobraz zachował się prawie niezmieniony. […] Nie trzeba tam budować żadnych parkingów, asfaltować żadnych ścieżek, nie trzeba robić betonowych murków. Widzimy, że infrastruktura, która powstaje w innych miejscach jest bardzo szybko dewastowana, zapomina się o niej, nie remontuje się jej i później po prostu szpeci.

Kolejne, bardzo ważne argumenty za uporządkowaniem miejskiego odcinka Warty z punktu widzenia przyrody i gospodarki wodnej przedstawił Krzysztof Pierzgalski z Częstochowskiego Towarzystwa Naukowego. Uważa on, że należy dbać o retencyjność Warty, czyli o jej zdolność do pomieszczenia nadmiaru wody np. podczas sezonów powodziowych. I taką rolę awaryjnego zbiornika w sytuacji klęski żywiołowej mógłby pełnić nadwarciański bulwar. Jednak z perspektywy mieszkańców jeszcze ważniejszym argumentem mądrego zagospodarowania brzegów rzek wydaje się być zdolność obniżania temperatury w upalne miesiące:

Doliny rzeczne to są takie ciągi powietrza, które wnikają do miasta i musimy dbać o to, żeby to powietrze wpływało jak najchłodniejsze. Może to mieć znaczenie, kiedy temperatury przekraczają 30 stopni w mieście, a jeżeli będą elementy w dolinie rzecznej, które absorbują promieniowanie słoneczne, to ta temperatura będzie się podnosić i to powietrze będzie wnikało do miasta cieplejsze. Poza tym zwiększenie lesistości w dolinie powoduje, że powietrze, które przepływa przez zadrzewienie ulega schłodzeniu.

Celem zespołu jest przekonanie Magistratu, że park rekreacyjny powinien ciągnąć się wzdłuż miejskiego odcinka Warty i Stradomki a nie na terenach jeszcze nietkniętych ludzką ingerencją. Argumentują oni, że wzdłuż tych dwóch rzek i tak są tereny zielone, leżące między bardzo gęsto zaludnionymi dzielnicami. Na ten moment doliny te są mocno zaniedbane, co zdaniem aktywistów powinno się jak najszybciej zmienić i to za kwotę o wiele niższą, niż deklarowane 40 milionów złotych. O działaniach w sprawie Doliny Warty jeszcze będziemy informować.

Propozycja zagospodarowania miejskiego odcinka Warty | Źródło: Bulwary w Częstochowie / Facebook.com

Skip to content