Kierowcy, którzy po nowym roku odebraliby dokumenty uprawniające do jazdy samochodem, mieli być pod szczególnym nadzorem. Chodzi o 2-letni okres próbny i dodatkowe kursy, obowiązkowe po zaliczeniu egzaminu. Całkowicie słuszne założenia – bardziej rygorystyczne limity prędkości dla świeżo upieczonych kierowców czy zakaz podejmowania w tym czasie pracy kierowcy, a także tzw. zielony listek. Nowe przepisy jednak nie wejdą w życie od początku roku, a zaczną obowiązywać dopiero w roku 2017.
– Przepisy te miały wpłynąć na poprawienie bezpieczeństwa na drogach, dlatego uważam, że źle się stało. Nie jest tajemnicą, że to właśnie młodzi kierowcy, ci którzy otrzymują prawo jazdy, w przeciągu czwartego, piątego miesiąca po uzyskaniu uprawnień powodują najwięcej ciężkich wypadków. Stąd zamiar wprowadzenia okresu próbnego i dodatkowego szkolenia – mówi Maciej Wawrzkiewicz, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Częstochowie.
A czym tak naprawdę jest CEPIK, przez który zmiany nie nastąpią?
– Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, to miejsce w którym zebrane są wszystkie informację nt. pojazdów i kierowców. Znajdą się tam również informacje o wszystkich naszych wykroczeniach, czyli mandatach, punktach karnych czy wszelkiego rodzaju zakazach sądownych. Obieg dokumentów będzie zupełnie elektroniczny. Dane gromadzone w CEPiK są wykorzystywane przez wiele podmiotów, gdyż są one pomocne w realizacji ich obowiązków, na przykład: Policja, Inspekcja Transportu Drogowego, straże miejskie i gminne, sądy, prokuratura, czy komornicy sądowi – dodaje Maciej Wawrzkiewicz.
Kierowcy, żeby zdążyć przed zmianami masowo zapisywali się na egzaminy. Tak było również w Częstochowskim WORD-zie.
– Zauważyliśmy wzrost kursantów, którzy zapisali się na egzamin. Podejrzewam, że były to osoby uśpione, które odkładały podjęcie decyzji na później, a w momencie kiedy dowiedziały się o zmianach zmobilizowały się do podjęcia decyzji – dodaje dyrektor częstochowskiego WORD-u
Jak podkreślają eksperci, przepisy dotyczą wszystkich, którzy zdadzą na prawo jazdy, a chodzi głównie o grupę najmłodszą – od 18 do 24 lat. Zmiany w przepisach mają zwiększyć bezpieczeństwo na drogach. W środę Sejm uchwalił nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym, która przesuwa – z 4 stycznia 2016 r. na 1 stycznia 2017 r. – termin wdrożenia zmodernizowanego systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPIK2.0.). Gromadzi on dane dotyczące kierowców i pojazdów.
PKr