Zmiany w zasadach udzielania ulg wobec ZUS

zus

Nowe zasady dotyczące ulg w spłacie należności wobec ZUS umożliwiają odroczenie terminu płatności oraz rozłożenie na raty całej należności z tytułu składek, w tym również części finansowanej przez ubezpieczonych. Przepisy weszły w życie 1 grudnia 2015 r.

Przedsiębiorcy, którzy mają kłopoty z terminowym regulowaniem składek na ubezpieczenia albo już wpadli w zadłużenie, mogą wystąpić z wnioskiem o ulgi w spłacie należności: rozłożenie ich na raty lub odroczenie terminu płatności składek. Odroczenie terminu płatności składek oznacza, że składki, za zgodą ZUS, można zapłacić w późniejszym terminie. Dotyczy to jednak wyłącznie tych należności, dla których ustawowy termin płatności jeszcze nie minął. Dlatego wniosek o odroczenie należy złożyć najpóźniej w dniu terminu płatności składki.

Rozłożenie długu na raty dotyczy przedsiębiorców, którzy mają już zadłużenie w ZUS. Polega na możliwości uregulowania tych należności w dłuższym okresie. Harmonogram spłat uzależniony jest od możliwości płatniczych dłużnika, czyli środków, jakie może on przeznaczyć na spłatę zobowiązań w ramach udzielonej ulgi. Od takiego zadłużenia nie nalicza się odsetek za zwłokę, a wszelkie działania egzekucyjne prowadzone przez ZUS zostają zawieszone na czas obowiązywania umowy.

Po wprowadzeniu przepisów w grudniu 2015 r. liczba wniosków o ulgi w Oddziale ZUS w Częstochowie wzrosła o 50 proc. w stosunku do listopada. Gdy w listopadzie było ich 126, to w grudniu 182. W styczniu tego roku wniosków wpłynęło 115, a w lutym 161.

Pomimo zmiany przepisów przedsiębiorcy muszą pamiętać o obowiązku terminowego opłacania składek bieżących. Zawarta umowa o układ ratalny lub odroczenie terminu płatności nie zwalnia z obowiązku ich opłacania.

Źródło: ZUS w Częstochowie

Skip to content