W niedzielę, 8 stycznia “Fałsz” na deskach Teatru Adama Mickiewicza w Częstochowie.

Co wydarzyło się w nocy, podczas powrotu samochodem z rodzinnego przyjęcia? Sis, celebrytka i znana moderatorka telewizyjna, wraz z siostrą, Kat, uznaną aktorką dramatyczną (choć obecnie trochę zapomnianą), siedzą w policyjnej celi, oskarżone o spowodowanie śmiertelnego wypadku drogowego i ucieczkę z miejsca zdarzenia.

W spektaklu André Hübnera-Ochodlo miejsce, w którym rozgrywa się akcja, jest symboliczne, to uniwersalna, metaforyczna przestrzeń.

To, co najważniejsze, rozgrywa się między dwiema bohaterkami dramatu. W zamknięciu, izolacji, gdzie rozmywają się kategorie „prawda” i „fałsz”, kobiety rozpoczynają rozrachunek życia, dotykający boleśnie takich pojęć egzystencjalnych jak: sumienie, zbrodnia, wina i kara. W psychologicznej rozgrywce siłę stanowią słowa. Im dalej w próbie dociekania prawdy, tym ciemniej…

Między Kat a Sis dokonuje się bolesna wiwisekcja uczuć. Padają wzajemne oskarżenia, na światło dzienne wychodzą traumy dzieciństwa, wzajemna zazdrość i brak zrozumienia.

Gdy nagle w celi pojawia się Gé – świadek wypadku – wydarzenia feralnej nocy zdają się wyjaśniać. Pozostaje tylko pytanie: Na ile wiarygodny jest ten obcy? Kim jest: naukowcem, filozofem, kloszardem? Jaką wiedzą dysponuje? Czy można mu ufać? I dlaczego swoją opowieść wygłasza wprost do kamery umieszczonej przy suficie celi? Może więc jesteśmy świadkami jakiegoś obłędnego reality-show?

Sztuka Vekemans zachwyca językiem i mistrzowsko napisanymi dialogami. Intryguje. Autorka wkrada się w głąb ludzkiej duszy, opowiadając o naszych pragnieniach i słabościach, skomplikowanej naturze ludzkich zachowań i wzajemnych relacji, o wyborach i emocjach, które nie zawsze są oczywiste.

Ten spektakl stawia wiele pytań widzowi. Nie ma na nie gotowych odpowiedzi. Każdy musi sam je odnaleźć.

Dramat „Vals” miał światową prapremierę w 2013 roku w Gandawie, a w 2014 roku otrzymał nagrodę Królewskiej Akademii Języka i Kultury Niderlandzkiej jako najlepszy dramat roku. Tekst w mistrzowski sposób kontynuuje dramaturgię Harolda Pintera i Jeana-Paula Sartre’a. Autorka dramatu – Lot Vekemans – jest zaliczana do wschodzących gwiazd współczesnej dramaturgii. Zebrała również bardzo pochlebne recenzje za opublikowaną w 2016 roku powieść „Ślubna sukienka z Warszawy”.

czas trwania spektaklu – 1 h, 35 minut

Źródło: teatr-mickiewicza.pl

Skip to content