Kolejny dzień 27. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej Gaude Mater tym razem przeniósł miłośników muzycznych podróży do czasów Średniowiecza. Marcel Peres wraz z Zespołem Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia prowadzonym przez Annę Szostak zaprezentował brzmienia przenoszące w czasie, nawiązujące do najdawniejszych nut chorału gregoriańskiego. W czasie koncertu w Kościele Seminaryjnym wręczono także nagrody dla twórców biorących udział w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Musica Sacra.

Małgorzata Zuzanna Nowak, dyrektor Festiwalu Gaude Mater podkreślała, że występ Marcela Peresa może być gratką dla melomanów lubujących się w sięganiu do korzeni i przenoszenia ich na współczesny grunt:

– To jeden z ciekawszych koncertów, dość niekonwencjonalny, dlatego, że gościmy artystę, który zajmuje się najstarszą muzyką schyłku Średniowiecza i początku Renesansu. Tym razem zobaczymy go w nieco innej odsłonie, jako kompozytora, bowiem „Missa ex tempore” to kompozycja współczesna. Nawiązuje jednak do wcześniejszych epok, od najstarszych średniowiecznych zabytków do tych najwcześniejszych odkryć związanych z mszami. To jest o tyle interesujące, że Marcel Peres proponuje nieco inne wykonanie chorału gregoriańskiego, niż to, które znamy z badań nad zbiorami benedyktyńskimi.

Anna Szostak, dyrygent, zauważa, że dla współczesnego muzyka czerpanie ze źródeł czasów Średniowiecza jest wyzwaniem nie tylko rozwijającym, ale i inspirującym:

– To jest bardzo specyficzny projekt, ponieważ Marcel Peres napisał tę mszę, skomponował ją dla naszego zespołu i dla siebie oczywiście, wykorzystując dawne techniki kompozycji. Zagęścił tę muzykę bardzo stosując podziały w dwóch chórach, spowodowało to wielkie zagęszczenie harmonii. Kompozycja powstała współczesna, ale oparta na dawnych stylach wykonywania. Tu trzeba łączyć umiejętności sięgania do dawnej muzyki ze sposobem wykonywania współczesnej, więc nie jest to prosty projekt, ale wszystko nas wzbogaca.

W pierwszej części koncertu rozdano nagrody w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Musica Sacra. Główną nagrodę ufundowaną przez abp Wacława Depo, metropolitę częstochowskiego, otrzymała Katarzyna Danel, a jej prawykonanie zaprezentował zespół Camerata Silesia. Małgorzata Zuzanna Nowak przyznaje, że konkurs wyrastając przy festiwalu Gaude Mater stał się dla artystów biorących w nim udział, prestiżowym i znaczącym:

– W tym roku napłynęło bardzo dużo kompozycji. Widzę coraz większe zainteresowanie. Chociaż pisanie muzyki do tekstów łacińskich dla młodych ludzi nie jest rzeczą łatwą. To nie jest tekstowa materia, z którą oni się spotykają na co dzień, więc muszą się najpierw zmierzyć z tekstem, żeby pod ten tekst napisać dobrą kompozycję.

Wśród publiczności w Kościele Seminaryjnym była dr hab. Agnieszka Czajkowska, z Instytutu Filologii Polskiej Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie:

– Zawsze czekam aż rozpocznie się festiwal, co roku przychodzę na Gaude Mater. Byłam też na Koncercie Inauguracyjnym w Bazylice Jasnogórskiej, jestem pod wrażeniem, przede wszystkim głosu solistki, perfekcji orkiestry, ale także atmosfery.

Wśród gości zasłuchany siedział także Ireneusz Kozera, dyrektor Filharmonii Częstochowskiej. Dla niego marka festiwalu Gaude Mater to nie tylko doskonała okazja do delektowania się muzyką na najwyższym poziomie, ale także powrót do wspomnień związanych z jego początkami:

– Dla mnie to ogromne przeżycie, ponieważ byłem jednym ze współorganizatorów pierwszego festiwalu. Zawsze z bijącym sercem czekam na to, co się będzie działo. Z reguły tak jest, że to wiele wspaniałych, cudownych utworów, wielu wspaniałych wykonawców… a Koncert Inauguracyjny przeszedł moje najśmielsze oczekiwania!

W czasie koncertu dyrektor Radia Fiat, ks. Piotr Zaborski wręczył dyrektor festiwalu, Małgorzacie Zuzannie Nowak statuetkę „marka Częstochowskie – lubię to!” za całokształt i zaangażowanie w życiu kulturalne miasta.

SW

czestochowskie24

Polityka prywatności: Redakcja czestochowskie24.pl zastrzega wszelkie prawa do portalu. Użytkownicy mogą pobierać i drukować fragmenty zawartości portalu informacyjnego czestochowskie24.pl wyłącznie do użytku osobistego. Publikacja, rozpowszechnianie zawartości niniejszego portalu lub jej sprzedaż (także framing i in. podobne metody), są bez uprzedniej pisemnej zgody redakcji zabronione i stanowią naruszenie ustaw o prawie autorskim, ochronie baz danych i uczciwej konkurencji - będą ścigane przy pomocy wszelkich dostępnych środków prawnych.

Skip to content